Helsingborg

Kritik mot tandläkare för brister i vården – kompetensen granskas

Flera patienter har klagat på vården hos en tandläkare i Helsingborg. Nu inleder Inspektionen för vård och omsorg en granskning av tandläkarens kompetens.

En patient har anmält att hen inte fått hjälp med sin värkande tand trots flera besök och lagningar. Andra har fått felaktiga rotfyllningar och bryggor som gjort det svårt att hålla rent och i förlängningen orsakat tandköttsinflammation och kariesangrepp.
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har fått in flera anmälningar mot tandläkaren. I tre fall konstaterar man att vården inte är förenlig med kraven på sakkunnig och omsorgsfull vård.
Tandläkaren har redan tidigare efter en tillsyn av verksamheten fått kritik. Då slog IVO ner på flera olika saker – brister i ledningen, hygienrutiner, läkemedelshantering, journaldokumentation och patientomhändertagande. Då beslutade IVO att granska tandläkarens odontologiska kompetens. Man undersöker nu om fler av tandläkarens patienter har drabbats.
Inspektionen kan sedan gå vidare med ärendet till hälso- och sjukvårdsnämnden som då har tre alternativ – fria tandläkaren, besluta om en prövotid på tre år, eller frånta tandläkaren hans legitimation.
Gå till toppen