Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Landskrona

Psykvården får kritik för lång väntan på utredning

Patient fick vänta länge på att få vård. Brist på personal och dåliga rutiner anges som orsak.

Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, riktar än en gång kritik mot brister i psykiatriska mottagningen i Landskrona.
Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, kritiserar psykiatriska specialistsjukvården i Landskrona för brister i vården.
Det är en patient på mottagningen som i mars förra året gjorde anmälan till Ivo. Han skriver i sin anmälan att han varit patient där i tre år och att det hela tiden varit stor rotation på läkare och svårt att få tider.
Vid tidpunkten för anmälan kunde han inte få någon tid alls – trots att han blivit lovad en tid en månad tidigare. Då hade hans sjukskrivning redan gått ut.
Svaret han fick när han kontaktade mottagningen var att ”vi har nästan inga läkare”. I stället blev han hänvisad till psykakuten i Helsingborg. Där meddelade man att man inte förnyar sjukskrivningar och han blev hänvisad till en vårdcentral.
Nu har Ivo utrett klagomålet och konstaterar att vården brustit.
Enligt myndigheten var det dålig intern kommunikation som gjorde att patienten fick vänta i ett och ett halvt år på utredning. I stället blev han hänvisad gång på gång till olika vårdenheter.
I patientjournalen framgår att en läkare i augusti ifrågasatte om mannen hade fått rätt diagnos. Han skulle därför utredas vidare och blev uppsatt på en väntelista. Drygt ett år senare, i oktober 2016, noterade läkaren att det var dags att kontakta patienten.
I januari 2017 skickade en psykolog ett brev till patienten om att tidpunkt för utredning närmade sig. Dessutom skulle han sluta med ett läkemedel han använde.
I mars hade han fortfarande inte fått någon kallelse och gjorde då sin anmälan.
Ivo har begärt förklaringar och fått svar från enhetschefen vid mottagningen i Landskrona samt från chefsöverläkaren vid vuxenpsykiatrin i Helsingborg dit mottagningen i Landskrona hör.
Enligt enhetschefen fanns flera orsaker till den långa väntan. Bland annat fanns brist på både psykologer och läkare. Den läkare som patienten fick träffa i januari 2017 var dessutom en hyrläkare som inte var insatt i rutinerna. Informationen fördes därför inte vidare.
Även chefsläkaren har påpekat att rutinerna brustit. Dessutom att när region Skåne införde ett hyrläkarstopp blev läkarbristen på mottagningen uppenbar. Förlängningar av sjukskrivningar kunde inte längre prioriteras.
Mottagningen i Landskrona har även tidigare fått kritik av Ivo för brister i rutiner och bemanning. Martin Hultén, chefsläkare för Psykiatri Skåne, menade då att anledningen till bristerna till stor del berodde på hyrläkarsystemet. Men också att efter stoppet skulle det ha blivit bättre.
Maria Holst-Ekholm har nyligen tillträtt som verksamhetschef. Hon säger om de förändringar som gjorts på mottagningen i Landskrona:
– Det som hänt är att vi bemannat upp men vi saknar fortfarande en läkare. Mottagningen kommer att vara bemannade på alla tjänster inom kort. Det enhetschefen jobbat med är att få till ett bra flöde och bra rutiner. Vi har också arbetet med samordningen både externt och inom verksamhet.
Så nu missar man inte att kalla patienter?
– Det är en del i rutinerna, att man inte tappar bort patienter utan att de får en kallelse.
Artikeln har uppdaterats med kommentar från verksamhetschefen.
Gå till toppen