Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

Kritik mot planerna att riva Rosenträdgården

Varför startar man arbetet med Landborgsgaraget innan alla tillstånd är klara? Det undrade Vänsterpartiet på tisdagskvällens fullmäktigemöte.

Rosenträdgården, som ska rivas och sedan byggas upp igen för 50 miljoner. Om den styrande majoriteten får som den vill.Bild: Sven-Erik Svensson
Frågan riktades till stadsbyggnadsnämndens ordförande, moderaten Christian Orsing, och Vänsterpartiet jämförde processen med hur det brukar gå till när vanligt folk ska bygga nytt, bygga till eller bygga om – nämligen att man ska vänta tills bygglovet är klart.
– Men så gör inte Helsingborg stad, säger Ingrid Mattiasson Saarinen.
Hon reagerar också eftersom beslutet om att riva Rosenträdgården togs trots att kulturförvaltningen var kritisk i sitt yttrande.
Grunden i svaret från Christian Orsing var en omfattande redogörelse för de olika faserna i projektet, vad som skulle göras och vilka tillstånd som skulle sökas.
– Och jag vet att det finns krafter som inte försätter någon chans att hitta hinder för de olika tillstånden.
När det gäller frågan om bygglov för Landborgsgaraget, svarade Christian Orsing att det kommer att lämnas in antingen under våren eller sommaren.
Beslutet att plocka ner Rosenträdgården kommenterade Christian Orsing så här:
– Tillståndet att demontera och återställa Rosenträdgården fattades av stadsbyggnadsnämnden i december. Beslutet är överklagat och har därför inte vunnit laga kraft.
Anledningen till att de ansvariga vill att Rosenträdgården ska rivas så pass tidigt i projektet är att det behövs för att man ska kunna genomföra den arkeologiska slutundersökningen.
– Länsstyrelsen hade inga synpunkter på detta, säger Christian Orsing.
Det finns ett skäl till – växterna klarar sig bättre om de grävs upp och flyttas under vintern.
Miljöpartisten Marcus Friberg var även han kritisk till att Rosenträdgården ska rivas innan man vet om det verkligen blir ett Landborgsgarage.
– Det kan kosta uppemot 50 miljoner kronor och det är att slarva bort pengar. Dessutom är det ekonomiskt oansvarigt att låna pengar för att gå vidare med projektet.
Vänsterpartiet och Miljöpartiet kräver för övrigt att det genomförs en folkomröstning om Landborgsgaraget, oavsett om den genomförda namninsamlingen når tillräckligt många godkända namnunderskrifter eller inte.
Läs alla artiklar om: Landborgsgaraget
Gå till toppen