Chefredaktör Jonas Kanje

Jonas Kanje: Journalistik som gör skillnad lönar sig på många olika sätt

Chefredaktör Jonas Kanje.Bild: Sven-Erik Svensson
För några veckor sedan publicerade vi en artikel om Stefan och hans femårige son Alexander som länge tvingats bo i en husvagn utanför Helsingborg.
Artikeln är nu visad 160 000 gånger på hd.se.
Ett strålande exempel på engagerande journalistik. Som dessutom gör skillnad.
I uppföljande artiklar har vi kunnat berätta om ett fantastiskt engagemang från privatpersoner och föreningar som samlat in saker och pengar. Nu har plötsligt Stefan och Alexander en riktig lägenhet och kan nystarta sitt gemensamma liv.
Det är inte alltid journalistik får en så konkret betydelse i människors liv, men det finns faktiskt fler exempel i närtid. I HD har vi också berättat om Anna som råkade ut för en fruktansvärd olycka på Amiralsgatan i Malmö. I efterdyningarna av olyckan har Anna haft stora problem att få träffa sin son. Efter våra artiklar kunde de mötas igen efter åtta månader.
Själva och tillsammans med vår systertidning Sydsvenskan har vi tiden, kraften, kompetensen och resurserna för att då och då göra skillnad på det här avgörande sättet.
Jag är givetvis stolt över det, men också glad och ödmjuk för att vårt sätt att jobba och våra framgångar äntligen visar sig lite också i andra änden så att säga.
För första gången på många år så ökar antalet betalande prenumeranter på Helsingborgs Dagblad. Vi tappar fortfarande stadigt pappersprenumeranter, men i en lite lägre takt och tappet kompenseras av att fler väljer att prenumerera på e-tidningen eller att skaffa ett digitalt premiumabonnemang.
I fredags fick vi ytterligare en bekräftelse på att vi växer. Orvesto mäter regelbundet HD och hd.se:s räckvidd varje dag och vi ser en fin trend där. Man ska vara försiktig med de exakta talen, men jag ska nämna en siffra. Enligt Orvesto har HD och hd.se en total räckvidd på 235 000 personer dagligen!
En bra referens till siffran är befolkningsantalet i Nordvästskåne som ligger runt 350 000.
Som grädde på moset kommer vi nästa vecka också att redovisa ett fint ekonomiskt resultat för 2017. Tidningsbranschen har länge varit i kris. Utmaningarna är långt ifrån slut, men nu finns det i alla fall lite andrum och möjligheter att följa upp framgångar istället för att enkom spara och skära ner.
Som chefredaktör brinner jag i första hand för journalistiken. Det är ni läsare och annonsörer som skapar möjligheterna för oss att göra journalistik. Och läsarnas bidrag av kakan blir allt större och allt viktigare. Det ställer ännu högre krav på oss, höjer förväntningarna. Det gillar jag.
När något stort händer i Nordvästskåne ska vi vara en pålitlig och snabb nyhetskälla. Och då och då ska vi vända upp och ner på något stort och göra skillnad på riktigt.
Gå till toppen