Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Signerat

Tobias Lindberg: Med MP stannar Sverige.

Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin och Isabella Lövin.Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
Miljöpartiets språkrör kallar sitt nya åtgärdsprogram för unikt. Och nog sticker det ut med förslaget att förbjuda fossila drivmedel i Sverige från år 2030. Sällan har ett regeringsparti lanserat en idé med så skriande brist på konsekvensanalys.
De bensin- och dieseldrivna fordonen måste fasas ut i avsikt att klara klimatmålen från Parisavtalet, menar de gröna. Så långt är det bara att instämma och ett flertal länder har redan mer ambitiösa politiska mål än Sverige.
Kina, som har världens enskilt största bilmarknad, signalerade i höstas om ett kommande förbud mot tillverkning och försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer. Indien, Frankrike och Storbritannien siktar på detsamma, liksom Norge där försäljningen av bensin- och dieselbilar kan stoppas år 2025.
Men dessa politiska planer riktas som sagt mot försäljning av nya bilar – inte mot möjligheten att tanka fordon som redan är i trafik.
Det finns all anledning att hoppas att teknikutvecklingen går snabbt under de närmaste åren. Men även om det blir så lär många av de nya bilarna vara helt eller delvis bensin- eller dieseldrivna under ett bra tag framöver.
Så vad tänker sig Miljöpartiet ska hända när pumparna för fossila drivmedel har stängts av för gott? Att endast de som har råd med eldrivna bilar ska kunna fortsätta köra? Att långpendlare som inte kan åka kollektivt ska tvingas byta jobb?
Och hur blir det med fartygs- och lastbilstrafiken, där teknikskiftet ser ut att vara ännu längre bort? Ska stora delar av Sverige stå stilla i väntan på innovationer?
Kostnaderna för denna kollektiva soppatorsk lär i så fall bli så stora att det bromsar omställningen till ett klimatvänligare samhälle. Inte ens med elbilar går det att backa den svenska ekonomin in i framtiden.
Gå till toppen