Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

”Semlan är bageribranschens livboj”

Kär bulle med många namn – semla, fastlagsbulle eller fettisdagsbulle. Den är, tillsammans med kanelbullen, vårt populäraste bakverk och utan den skulle många bagerier ha svårt att klara sig. – Semlan är bageribranschens livboj, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare och konditorer.

Trots experimenterande med nya varianter är det ändå den klassiska semlan som säljer bäst. Arkivbild.Bild: Bertil Ericson/TT
Försäljningen av fastlagsbullar, som i princip pågår i tio veckor från nyår till påsk, motsvarar en tredjedel av bagerinäringens intäkter.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Läs alla artiklar om: Fettisdagen
Gå till toppen