Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Min mening

Läsartext: Om jag dör så är det ditt fel, skrek patienten på vårdcentralen

Vi informerar gärna om vården. Men vi vill bli bemötta med respekt, skriver läkaren Moa Wolff.Bild: Claudio Bresciani/TT
På väg mellan två patientbesök på vårdcentralen tittar jag in på sköterskeexpeditionen för att byta några ord. Jag hajar till när jag ser deras hängande axlar och hör svaret på min fråga: Hur har ni det idag?
- Idag är det överjävligt - igen, utbrister de. En av sköterskorna är alldeles rödflammig i ansiktet och svettig när hon berättar hur hon nyss blev utskälld eftersom hon inte erbjudit omgående provtagning och telefonkontakt till patientens läkare - utan först om en vecka.
- Om jag dör så är det ditt fel! skrek patienten, som alldeles uppenbart inte hade någon överhängande risk att dö där och då.
Var har vi hamnat? tänker jag. Vad hände med respekten för yrkeskunskapen inom vården och tilliten till vårdpersonalen som bedömare och behandlare? Den tycks i många fall ha övertrumfats av vad vänner och bekanta säger att ”du borde få” och av vad som skrivs på diverse forum och internetsidor. Patienterna ser sig alltmer som kunder, i viss mån underblåsta av politiker som tenderar att lova guld och gröna skogar, evigt liv, smärtfrihet och korta väntetider inom vården.
Kunden har ju alltid rätt – eller? Det är inte helt sällan patienterna ”kräver” undersökningar och åtgärder helt oavsett om det finns någon medicinsk anledning utifrån vårdgivarens synvinkel. I det läget är det naturligtvis vårdens uppgift att undervisa och informera om vad som är rimligt. Den rollen tar vi gärna på oss. Men vi vill bli bemötta med respekt.
Just idag sitter det tre sköterskor med 90 års samlad sjukvårdserfarenhet i telefonrådgivningen på vårdcentralen. De har arbetat på akutmottagning, kirurgavdelning, kirurgakut, barnakut, barnintensiv, barnavdelning, astma- och allergimottagning, ögonmottagning, njurmedicin, inom demens- och äldrevård och på vårdcentral.
Under en dag på vårdcentralen tar de emot flera hundra samtal i rådgivningstelefonen från patienter som vill berätta om sina bekymmer, ha nya recept, få svar på prover eller undersökningar och som vill boka tid till läkare, sjukgymnast, psykolog, kurator eller arbetsterapeut.
De tre sköterskorna i rådgivningen är mammor till sammanlagt tio barn och åtta barnbarn. Och när de kommer till jobbet på morgonen så vill de dela med sig av sin kunskap för att leda patienterna rätt i vårdapparaten. Detta är en tjänst som vi erbjuder alldeles gratis på vårdcentralen.
Vi ber om respekt!

Moa Wolff

Distriktsläkare
Läs mer:Skriv på Min mening
Gå till toppen