Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Min mening

Läsartext: Lev livet obekvämt så slipper du krånglig träning och mår bättre

Den senaste kunskapen är att det viktigaste inte är att träna intensivt för att nå hälsa utan det är att avbryta stillasittandet.Bild: JONAS EKSTRÖMER / TT
Ingen kan ha missat att det stillasittande livet är en betydande källa till ohälsa hos den västerländska människan. Vi är helt enkelt designade för rörelse och fysisk inaktivitet gör oss mer disponerade för sjukdom. Mest kända är kanske hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes typ 2, men det kan även gälla vissa typer av cancer.
Vad är det som har hänt?
Omärkligt har arbetsliv och fritid med tiden blivit alltmer bekväma, en ur mänsklig synvinkel naturlig utveckling då vi historiskt sett alltid valt det som är arbetsbesparande. Naturliga tillfällen till fysisk aktivitet och vardagsmotion försvinner allt mer.
Vi ”slipper” anstränga oss med robotdammsugaren eller robotgräsklipparen, i rulltrappan eller hissen, på elcykeln eller i bilen, vi anlitar rut-tjänster i hemmet, får matkassen hemlevererad, vi roar oss vid surfplatta eller dataspel, vi träffar vänner över nätet i stället för IRL, allt fler arbeten utförs sittande i kontorsstolen och så vidare.
En del av oss försöker kompensera bristen på kroppsrörelse med träning av olika slag. Utbudet har aldrig varit större men andelen av befolkningen som tränar regelbundet är låg. Undersökningar visar till exempel att ungefär hälften av den vuxna befolkningen inte når upp till den rekommenderade fysiska aktivitetsnivån för att upprätthålla god kroppslig hälsa. Visst vet vi att vi bör träna och lovar att bättra oss men motivationen sviker ofta när vi måste köpa medlemskort, ta oss till särskilda lokaler långt hemifrån och byta om till speciella kläder bland okända människor. Där dör det goda projektet!
Det finns dock ett alternativ som ligger närmare än man tror. Den heter lev livet obekvämt! Allt ligger rakt framför oss, på samma sätt som det naturligt låg där för våra föräldrar och för alla andra generationer före dem. Gå i trappan, använd dammsugaren, köp en handgräsklippare, cykla till jobbet, putsa fönstren för hand, välj bort varuvagnen och bär på korgen i stället, ta en promenad i solen med vännen.
Den senaste kunskapen är att det viktigaste inte är att träna intensivt för att nå hälsa utan det är att avbryta stillasittandet. Det trösterika i detta budskap är att allting utöver ingenting är av godo och att det passar lika bra för alla individer.
Vi som är gamla nog minns Arne Tammers slogan ”Ge mig en kvart om dagen”. Han hade mer rätt än vad vi anade, då de senaste råden säger just minst femton minuter fysisk aktivitet per dag och dessutom med valfri intensitet. Allt duger lika bra!
Alltså: gör motvinden och trappsteget till din bästa vän i fortsättningen för bättre hälsa!

Leif Johansson

Läs mer: Skriv på Min mening
Gå till toppen