Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Lärare på friskolor mer nöjda med jobbet

Lärare i fristående grundskolor, och framför allt i bolagsägda friskolor, ger sin arbetsplats bättre betyg än vad kommunalt anställda lärare gör. Slutsatsen dras i en färsk rapport från Svenskt Näringsliv, som kastar nytt bränsle i debatten om vinsttak för skolföretag.

Lärare på fristående grundskolor ger sin arbetsplats högre betyg än vad kommunalt anställda lärare gör, enligt en ny rapport. Arkivbild.Bild: Gorm Kallestad/NTB/TT
– Ett skäl till att regeringen i praktiken vill förbjuda vinster i bland annat skolföretag är en påstådd omsorg om kvaliteten i skolan. Vi visar att lärare på fristående skolor generellt är mer nöjda än kolleger i kommunala skolor, och därmed faller regeringens kritik, säger Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation vid Svenskt Näringsliv.
Undersökningen som Svenskt Näringsliv låtit göra baseras på data från Skolinspektionens stora lärarenkäter. Lärarnas omdömen om bland annat rektorns pedagogiska ledarskap, hur betygsättningen fungerar och möjligheten till samarbete med kolleger har sorterats efter arbetsgivare. Det visade sig att lärare på fristående skolor på samtliga 19 punkter ger ett signifikant bättre omdöme än de kommunalt anställda. Enligt rapporten står sig resultaten efter justering för viktiga bakgrundsfaktorer som elevernas bakgrund och skolornas kommuntillhörighet.
Läs också Elever från fristående gymnasier har sämre kunskaper
– Det sägs ju att vi ska lyssna på lärarna i den skolpolitiska debatten, och här presenterar vi en mycket gedigen undersökning som tydligt visar att fristående skolor fungerar bättre – enligt lärarna själva, säger Tobias Krantz.
Rapporten visar också att lärare på bolagsägda, "marknadsorienterade", friskolor tenderar att vara mer nöjda än lärare i stiftelse- eller föreningsägda skolor.
– Mitt intryck är att aktiebolag i skolsektorn har en väldigt professionell inställning till ledarskap. Det måste de ha om de ska lyckas attrahera både elever och lärare, säger Tobias Krantz.
Samtidigt visar Skolverkets statistik att fristående grundskolor har lägre lärartäthet och en lägre andel behöriga lärare än kommunala skolor, vilket skulle kunna ge sämre arbetsmiljö.
– När lärarna själva får sätta betyg på sin arbetssituation säger de att det fungerar bättre i fristående skolor, trots lägre lärartäthet. Man får fundera på vilka slutsatser man ska dra av det. Jag tror att ledarskapet på skolan är helt avgörande för lärarna, säger Tobias Krantz som hoppas att rapporten väcker debatt.
– Jag har inte sett att någon motsvarande undersökning gjorts tidigare, så den förtjänar att tas på allvar.
Fakta

Undersökningen

I rapporten undersöks hur lärarnas omdömen om sin skola skiljer sig åt, beroende på typ av arbetsgivare – kommun, aktiebolag/handelsbolag, ideell förening/stiftelser eller ekonomisk förening.

Omdömena täcker 19 områden, bland annat rektorns pedagogiska ledarskap, utveckling av utbildningen, stimulans och utmaningar, hur betygsättningen fungerar, hur systemet för särskilt stöd till eleverna fungerar och möjligheten till kollegialt samarbete.

Data har samlats från Skolinspektionens Skolenkäten och omfattar grundskolor som deltog i enkäten vårterminen 2015 till höstterminen 2017. Flertalet skolor i landet är inkluderade.

För att göra de olika ägandeformerna mer jämförbara har effekter av bland annat skolornas elevsammansättning och lägeskommun rensats bort i analysen.

De fristående skolorna fick bättre omdöme på samtliga punkter. Exempelvis gav lärarna i fristående skolor omdömet 8,39 (på en tiogradig skala) för det pedagogiska ledarskapet, medan de kommunalt anställda lärarna gav 7,32.

Undersökningen är gjord av Gabriel Heller-Sahlgren, London School of Economics och Institutet för näringslivsforskning.

Källa: Svenskt Näringslivs rapport Vad tycker lärarna?

Gå till toppen