Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Rakel Chukri: "Get out" tävlar mot filmer som hyllar vita riddare

Ruben Östlunds uttalande om Oscarsgalan avslöjar en ovilja att erkänna sitt eget privilegium. I kategorin "Bästa film" finns i år både filmer som jobbar med och mot normen.

Daniel Kaluuya som Chris i "Get out". Han är nominerad i Oscarskategorin Bästa manliga huvudroll.Bild: UIP
Filmregissören Ruben Östlund sa en smart sak för tre år sedan. Under en mediekonferens i Göteborg tog han upp att regissörer sällan behöver motivera sina bildval eftersom de främst reproducerar stereotyper.
Vilket är ett problem eftersom filmer och bilder är ideologibyggande.
Den insikten var dock försvunnen när Ruben Östlund intervjuades av DN inför kvällens Oscarsgala. Han sa raljant att filmer om andra världskriget och Förintelsen enkelt vinner Oscarstatyetter, eftersom ett ”judiskt community” har makt i Hollywood. Östlund försökte sedan tona ner och förklara sitt uttalande. Men skadan var redan skedd. Han hade trots allt plockat fram en av de äldsta, och farligaste, mytbildningar som finns.
Ruben Östlunds fantasier är avslöjande. Men inte ovanliga. Många som tillhör majoriteten är antingen blinda för sina egna fördelar eller rädda för att förlora dem. Trots att statistiken säger motsatsen. Det enklaste sättet att vinna en Oscar är fortfarande att vara icke-kvinna, icke-svart, icke-latino och icke-gay. Endast ett fåtal filmer om Förintelsen har belönats med Oscarsstatyetter.
Den riktiga jackpoten finns i berättelser om vita protestanter. Vilket också har lett till debatter om några av årets nomineringar i kategorin Bästa film. Christopher Nolans ”Dunkirk” har till exempel kritiserats för att vara en Brexit-fantasi. I The Guardian förklarar författaren Sunny Singh att Nolan har vit-tvättat britternas armé under andra världskriget. Borta är de indiska soldaterna och de sydasiatiska och östafrikanska sjömännen. Det är att avhumanisera och sudda ut människor, skriver Sunny Singh och nämner den ökande rasismen i Storbritannien. Konstverk kan förstärka uppfattningen att uppoffringar och hjältedåd uteslutande utförs av vita människor.
Samma diskussion har förts kring segertippade bidraget ”Three billboards outside Ebbing, Missouri”. Dixon, en rasistisk polis, misstänks för att ha misshandlat – ja, torterat – en svart man i häktet. Men tack vare en fadersfigurs oändliga tålamod förvandlas Dixon till en empatisk karl. Filmens budskap är förvisso försoning, men det är bisarrt att publiken ska applådera xenofobens förvandling till mensch samtidigt som de svarta karaktärerna reduceras till rekvisita.
Skådespelaren Daniel Kaluuya har sammanfattat filmens tema med orden ”Vita personer säger konstiga saker”.
Det innebär inte att ”Dunkirk” och ”Three billboards” är undermåliga verk, men de ingår i ett ideologibygge. Fråga bara Jordan Peele, regissör till den underbara skräckkomedin ”Get out” som också är nominerad till Bästa film. Peele har utfört en minirevolution i Hollywood – hans film är fri från vita riddare. I stället utforskas USA:s relation till svarta kroppar – längtan efter att äga och njuta av dem. Här finns en uppenbar parallell till slaveriet. Men även till de svarta idrottsmännens Moment 22: De är hjältar på planen men förvandlas till landsförrädare om de yttrar sig om rasism.
I ”Get out” konfronteras afroamerikanen Chris (Daniel Kaluuya) av flickvännen Rose ängsliga, liberala familj. Rose pappa berättar stolt att han röstade på Barack Obama. Rose bror pratar beundrande om Chris genetiska fördelar för att bygga muskler. Berättelsens starkaste inslag är hur Chris bemöter kommentarerna. Med tystnad och spända leenden. Han håller inga brinnande Martin Luther King-tal mot rasismen, eftersom det är förenat med fara att uppfattas som en arg, svart man.
Skådespelaren Daniel Kaluuya har sammanfattat filmens tema med orden ”Vita personer säger konstiga saker”. Alltså människor som medvetet eller omedvetet blir nervösa av att deras privilegier utmanas. Sorgligt nog exemplifierat av vår egen Ruben Östlund.
Jordan Peele är nominerad till Bästa regissör. Endast fem svarta regissörer och fem kvinnor har någonsin nominerats i kategorin.
Läs alla artiklar om: Oscarsgalan 2018
Gå till toppen