Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Aktuella frågor

Debattinlägg: ”Det är långt ifrån säkert att miljöpartisterna har fog för sin pessimism.”

De socialdemokratiska väljare som ser behovet av både tåg och bilar offras i S-samarbetet med Miljöpartiet, landets mest bilfientliga parti, skriver tre företrädare för Moderaterna i Skåne.

Kampen mot miljöförstöring har vunnit stora segrar. 2008 var sjöhästarna tillbaka i Themsen för första gången på decennier, skriver artikelförfattarna.Bild: Lisbeth Westerlund
Hur människor kan ta sig från en plats till en annan hänger ihop med politiska prioriteringar, påpekar miljöpartisterna Märta Stenevi, Marcus Friberg och Emma Berginger (Aktuella frågor 1/3). Sedan gör de tre kommunalråden från Malmö, Helsingborg och Lund klart att de i stort sett vill förbjuda bilar i städer. Det är också en prioritering. Frågan är om den grundar sig på något annat än ingrodd, grön utvecklingspessimism.
Miljöpartiet är ett ungt parti. Det grundades 1981 med undergångsstämningar som närmaste granne. I det första idéprogrammet uttrycks oro över att inte kunna påverka villkoren för vår tillvaro och över att ”mänskligheten tycks vara på väg mot det kollektiva självmordet”. Det skrivs om växande klyftor i världen, ökande förtryck och om den kapprustning som bäddar för förödande storkrig. Men också om att miljöförstöringen hotar ”själva grunderna för vår existens”, om svält och massfattigdom.
Den som väljer att öppna ögonen och ta in kunskap om den faktiska utvecklingen i världen vet att denna undergångsbild var – och är – falsk.
Folkbildaren Hans Rosling lärde många att mänskligheten bara får det bättre och bättre. Aldrig förr har så många haft det så bra som nu. Aldrig förr har levnadsvillkoren varit bättre, aldrig förr har svälten bekämpats så effektivt eller tillgången till sjukvård och utbildning varit större. Kampen mot miljöförstöring har vunnit stora segrar. 2008 var sjöhästarna tillbaka i Themsen för första gången på decennier. Floden hade förklarats biologiskt död 1957. Montrealprotokollet om substanser som tunnar ut ozonlagret, som trädde i kraft 1989, är enligt FN:s tidigare generalsekreterare Kofi Annan, ”kanske den enskilt mest framgångsrika internationella överenskommelsen hittills”. Minskningen av svavelutsläpp i Sverige sedan 1990 är dramatisk. Och så vidare.
Den miljöpartist som nu hamnar i försvarsställning lär snabbt klämma ur sig att också Moderaterna har en historia som inte är smickrande i alla delar. Och det är sant. Men Moderaterna har utvecklat sin politik i takt med tiden. Miljöpartiet vill fortfarande hellre förbjuda sådant de ogillar än hitta lösningar på negativa effekter.
Det är långt ifrån säkert att de tre miljöpartisterna har fog för sin pessimism när det förutspår att fler bilar innebär ökat buller, sämre luft, uppgrävda parker och husrivningar i stadskärnorna. Den tekniska utvecklingen är hisnande. Andelen elbilar ökar snabbare än alla prognoser. De varken bullrar eller släpper ut lika mycket avgaser som bilar hittills gjort. Redan 2021 beräknas försäljningen av självkörande bilar komma i gång. Med dem blir det vardag att låta bilen åka och parkera sig själv på annat ställe i staden. Sedan anropar man bilen, eller tar en annan bil, när det är dags att åka hem.
Hur utvecklingen ser ut, eller hur snabb den är, är omöjligt att veta. Men, framförallt, godstransporterna står för en stor del av den trafik som idag korkar igen motorvägarna. Många av lastbilarna ska vare sig till Malmö, Lund eller Helsingborg, de passerar bara, men bidrar till trängseln. Visst hade det varit önskvärt att all godstrafik skulle ta tåget istället, men för att det ska kunna ske måste järnvägen byggas ut. Sanningen är att både spår och vägar behöver byggas ut. För ett parti som grundar sitt väljarstöd på oro för framtiden är detta naturligtvis en obekväm sanning. Så vi förväntar oss inget medhåll om behovet av bättre förutsättningar för tillväxt och välfärd. Men vi söker väljarnas stöd för det.
Mer intressant än att Miljöpartiet är emot en utveckling av vägsystemet i Skåne är att Socialdemokraterna duckar i frågan. När en motion om fler filer på E 6 behandlades i regionfullmäktige den 27 februari teg samtliga företrädare för Socialdemokraterna. Inte ens när vi uppmanade dem att berätta vad de tycker sade de ett enda ord. De socialdemokratiska väljare som ser behovet av både tåg och bilar offras i S-samarbetet med Miljöpartiet, landets mest bilfientliga parti.
Carl Johan Sonesson (M)
oppositionsledare i Region Skåne
Anna Jähnke (M)
kommunalråd i Helsingborg
Pontus Lindberg
regionråd i opposition i Skåne
Läs mer:Debattera på Aktuella frågor – så här gör du
Läs alla artiklar om: E6
Gå till toppen