Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Båstad

Båstad går i bräschen när skolbarnen ska få hjärtan att slå

”Jag tror att jag hade vågat i verkligheten” och ”tänk om personen spyr upp något?” Det var en hel del funderingar hos eleverna när årskurs sex på Västra Karups skola testade hjärt- och lungräddning.

– Vi börjar med kompressionerna. För att kunna utföra dem så bra som möjligt behöver man ha en viss teknik. Annars kommer ni ta slut på er energi alldeles för snabbt, säger Lina Boman som är idrottslärare på Västra Karups skola.
Hon visar eleverna hur de ska göra och låter dem sedan testa på dockor som skolan lånat. Det hörs klickande ljud i gymnastiksalen när eleverna trycker mot bröstkorgarna.
Lina Boman visar eleverna hur de ska göra kompressioner. Hon och kollegan Malin Klingberg-Hugoson har utbildats till instruktörer.Bild: Niklas Gustavsson
Båstad är pilotkommun i ett projekt som kallas ”Hjärtsäker framtid”. Tanken är att eleverna ska lära sig hjärt- och lungräddning redan från fyran. Bakom projektet står Björn Jadeland, som utbildar i just hjärt- och lungräddning.
– Vi har haft hjärtstartare ute i samhället i säkert tio år, men vi lär inte ut hur de ska användas. Det är bekymmersamt och vi menar att man borde lära sig tidigare i skolan. Det är obligatoriskt i senare delen av högstadiet men det är galet att man väntar så länge, säger han.
Båstad är första skånska kommunen som testar det här, men Björn Jadeland hoppas att det blir obligatoriskt i alla kommuner så småningom. Han tittar ut över salen på eleverna som gör kompressioner.
– Man ska inte vara rädd för att ta i. Skulle det knaka till lite, vad är det då som hänt? frågar Malin Klingberg-Hugoson, som precis som Lina Boman är lärare i Västra Karups skola.
– Det kan vara ett revben, svarar en elev.
– Ja, precis. Men i en allvarlig situation där man har chans att rädda ett liv fortsätter man ändå.
Lovisa Löwgren och Ida Mattsson.Bild: Niklas Gustavsson
För att hålla takten får eleverna veta att de kan sjunga ”här kommer Pippi Långstrump tjolahopp tjolahej tjolahoppsansa”.
– Jag trycker ganska hårt, säger Lovisa Löwgren som tränar i par med Ida Mattsson.
Båda två tycker det är bra att de får lära sig hjärt- och lungräddning.
– Det är något som alla ska kunna och är väldigt viktigt. Det står ju mellan liv och död, säger Ida Mattsson.
Hade du vågat göra det på riktigt?
– Det är svårt att säga, men jag tror det. Man hamnar ju i chock. Vet man då vad man ska göra så tror jag att jag skulle göra det, säger hon och tittar på Lovisa Löwgren.
– Jag tror också att jag hade vågat göra det. Jag tänker att om jag hade trillat ihop hade jag tyckt det var jättejobbigt om ingen räddade mig.
Ida Hansson tycker inte att det är så svårt med hjärt- och lungräddning. Mellan blåsen torkar hon rent med en våtservett.Bild: Niklas Gustavsson
Efter kompressionerna får eleverna lära sig mun mot mun-metoden. Alma Persson håller för dockans näsa och blåser in ordentligt med luft i munnen. Bröstkorgen går upp och ner.
– Det är bra att vi lär oss det här. Jag vet två stycken som har trillat ihop, säger hon.
Bakom henne diskuterar Lovisa Löwgren och Ida Mattsson olika scenarion i en krissituation.
– Det skulle vara stelt att göra det här på riktigt. Det är väldigt intimt, säger Ida Mattsson.
– Man gör inte det här varje dag precis. Tänk om personen spyr upp någonting? säger Lovisa Löwgren innan hon fortsätter med trettio tryck på bröstet och två blås i munnen.
I Båstad lär sig eleverna hjärt- och lungräddning från årskurs fyra.Bild: Niklas Gustavsson
Gå till toppen