Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Inpå livet

Maria Werner: Hur skulle jag ha reagerat om de fällde en tår i mjölkskummet?

”Ha en riktigt bra dag!”
Tjejerna som gör min dagliga cappuccino har alla samma vänliga tonfall. Alla önskar mig en skön dag, eftermiddag eller helg med ett leende på läpparna.

Vi tar ofta god service för given i vardagen.Bild: Göran Stenberg
Och det verkar aldrig påklistrat. Ändå funderar jag ibland på vilken internutbildning de fått? Vilka artighetsfraser de fått lära sig att använda? Eller är den här kafékedjan bara extremt bra på att rekrytera människor som älskar kundmöten?
Hur som helst får de mig alltid på gott humör och jag återvänder, dag efter dag. Ingen av dem har någonsin avslöjat med minsta blick eller min att en partner gjort slut, att de tvingats flytta till den tredje andrahandslägenheten på ett år eller känner sig pressade på något annat vis.
Läs mer:Forskare: Det här upplever vi som god service
Inte för att jag vet om något överhuvudtaget bekymrat dem, men vi är ju alla bara människor. När jag var i deras ålder var livet visserligen både roligt och spännande, men också fullt av bekymmer och svårigheter.
Jag tar oftast den här proffsigheten för givet. Reagerar först när någon bakom disken eller i telefon inte är trevlig och tillmötesgående.
Hur skulle jag ha reagerat om de utan förvarning fällde en tår i mjölkskummet eller ursäktade en stor gäspning med att de inte kunnat sova på halva natten?
Accepterar vi att de som står för den där dagliga servicen i vardagen – serverar oss lunch, kör bussen eller svarar i kundtjänst – har en dålig dag ibland? Och visar sina mänskliga sidor? Eller kan vi kräva att de ska sura efter arbetstid?
Läs mer:En tecknad studie i klass ur kassörskans perspektiv
Jag tar oftast den här proffsigheten för givet. Reagerar först när någon bakom disken eller i telefon inte är trevlig och tillmötesgående. Visst borde vi oftare svara:
– Ha en riktigt bra dag, du också!
Följ Inpå livet även på Facebook och Instagram. Har du tips på ämnen och personer vi bör skriva om är du välkommen att höra av dig via mejl eller på telefon 040-281338.
Läs alla artiklar om: Ge service
Gå till toppen