Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Så tycker skånska företrädare om Dambergs Arlandasatsning

I en intervju med HD och Sydsvenskan i lördags försvarade näringsminister Mikael Damberg (S) huvudstadssatsningar i allmänhet och utbyggnaden av Arlanda i konkurrens med Kastrup i synnerhet. Nu ger fyra skånska företrädare honom svar på tal.

Bild: Thomas Löfqvist
I helgens intervju med 8till5:s krönikör Thomas Frostberg försvarade Mikael Damberg regeringens försök att få EU:s läkemedelsmyndighet till Stockholm i konkurrens med Köpenhamn och Öresundsregionen. Han tillbakavisade också kritiken från skånskt håll om att regeringen inte brytt sig tillräckligt för att rädda Findus kvar i Bjuv, en kritik han kallade "jätteorättvis".
Läs också Mikael Damberg: Jag ber inte om ursäkt för Arlanda
I intervjun gör Mikael Damberg också klart att den svenska regeringen tänker fortsätta att satsa aktivt på att stärka Arlanda i konkurrens med Kastrup.
"Att Sverige som land skulle avstå från att utveckla vår nationella flygplats Arlanda – det har jag ingen förståelse för. Jag som näringsminister har ett väldigt stort intresse av att Arlanda klarar internationell konkurrens, att Arlanda fortsätter att växa som man gör nu – väldigt kraftfullt och snabbare än sina nordiska konkurrenter. Det är viktigt för Sverige, för huvudkontorens etableringar i Stockholmsområdet och Mälardalen och där har vi flest huvudkontor i Sverige", sa Mikael Damberg bland annat, och tillade att han och regeringen inte tänker be om ursäkt för satsningarna på Arlanda.
Nu ger fyra skånska företrädare honom svar på tal.

Stephan Müchler, vd Sydsvenskan Handelskammaren:

Stephan Müchler.
– En svensk minister bör verka för goda förutsättningar för hela landet, inte för att särskilt stärka enbart Stockholmsregionen. Tyvärr är vi rätt luttrade i Sydsverige vid detta laget. Vi har under många årtionden fått leva med regeringar, oberoende politisk färg, som satt Stockholm i främsta rummet. Exemplen är många och på senare tid får kampen om EU:s läkemedelsmyndighet, införandet av id-kontroller på Öresundstågen och det faktum att det satsas mer än fem gånger så mycket på vägar och järnvägar per invånare i Stockholm som i Skåne tjäna som tydliga exempel.
– Men vad man missar är att utvecklingen i Öresundsregionens radikalt förändrat förutsättningarna. Den samlande regionen är nu dubbelt så stor som Stockholm och ligger geografiskt bättre till i såväl ett europeiskt som ett globalt perspektiv. Dessutom har det svenska EU-medlemskapet och EU:s inre marknad lett till att företag omdefinierar sina marknadsbegrepp. Sverige, med Stockholm som centrum, är inte längre en självklar definition.
Sydsveriges tillgång till ett väl fungerande och fortsatt utbyggt Kastrup är en förutsättning för nya jobb i regionen. Det borde regeringen förstå och bejaka, inte försvåra.
– I detta perspektivet kan man fråga sig om regeringen överhuvudtaget skall ha ett samlat ansvar för infrastruktur såsom exempelvis flygplatser. Det mer logiska vore om resurser och beslut på dessa områden delegerades till en förstärkt regional nivå, där man bäst känner sina egna förutsättningar och också får ta konsekvenserna av besluten. I vilket fall som helst är det inte regeringens uppgift att favorisera en svensk region på en annan svensk regions bekostnad.

Ulrika Geeraedts, utvecklingsdirektör i Region Skåne:

Ulrika Geeraedts.Bild: Bengt Flemark/pressbild Region Skåne
– Europas största forskningsinvestering genom tiderna hamnade i Lund tack vare Köpenhamns flygplats. Självklart ska det finnas en viss konkurrens mellan Stockholm och Köpenhamn men jag skulle snarare vilja slå ett slag för ökat nordiskt samarbete för att få till stånd stora företags- eller myndighetslokaliseringar.
– ESS är ett lysande exempel på hur bra det kan gå när vi samverkar. De svenska respektive danska kandidaturerna för ett europeisk kunskaps- och innovationscenter inom livsmedel och EU:s medicinmyndighet visade tyvärr på att våra respektive länder står sig svagt var och en för sig. Jag tror vi har väsentligt att tjäna på att öka vårt samarbete mellan Sverige och Danmark. Inte minst manifesterat av att vi har en gemensam arbetsmarknad.

Jenny Berg Nilson, kultur- och hållbarhetschef på Massive Entertainment:

Jenny Berg Nilson.
– Kastrup är en del av Skånes infrastruktur och flygplatsen är en mycket viktig del av Malmö/Lund-regionens attraktivitet. Skåne tillhör Sverige, och jag kan tycka att det borde ligga i regeringens intresse att även Skåne får stöd i sin utveckling.
– Det är viktigt att ha ett helhetsperspektiv när det gäller Sverige och inte titta strikt på nationella gränser. Inte minst i dessa politiska tider.
Istället för att se konkurrensen med Kastrup sök samarbete.

Niels Paarup-Petersen, politisk ledare för centerpartiet i Malmö, regionfullmäktigeledamot och medgrundare av kampanjen Öresundsrevolutionen 2015:

Niels Paarup-Petersen.Bild: Sara Johari
– Självklart ska inte Damberg be om ursäkt för Arlanda. Ingen har bett om det. Det vi som skåningar säger är att vi inte ska behöva be om ursäkt för att bo nära en flygplats bara för att den finns i ett annat land.
Rörligheten mellan de nordiska länderna har varit en framgångssaga. Rörligheten har bidraget till tillväxt, kunskap och rent av kärlek. Det bör uppskattas och bejakas men behandlas ofta styvmoderligt av svenska, och övriga länders, regeringar.
– Det är inte arbetet för Arlanda mina vänner blir irriterade över när jag pratar med dom. Det är ojämlikheten i synen på olika delar av Sverige. Att Stockholmsregionen ska utvecklas är självklart, precis som det är självklart att Skåne ska utvecklas. Men regeringen har en specifik strategi för Stockholm och Arlanda, och en egen utredare för Arlanda rent av. Men ingen strategi eller utredare för södra Sverige - eller västra Sverige, där flest svenskar bor, för den delen.
– Slutligen är det lite beklämmande att alltid lyssna på diskussioner om vilken flygplats som är störst. Stockholm har tre flygplatser och en annan placering i förhållande till både resten av landet och Europa jämfört med Köpenhamn. Att det leder till olika behov och resultat är knappast förvånande. Så låt oss sluta med att mäta storlekar och istället jobba för att hela landet kan leva. När hela landet lever gynnar det även Stockholm.
Gå till toppen