Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Landskrona

De lär ut crossfit för nyblivna mammor

När Annelie Widerberg och Linn Lundgren fick barn hände saker med deras kroppar som de inte hade räknat med. Nu har de startat crossfit, träning speciellt anpassad för nyblivna mammor.

"Här känner vi ingen stress, utan tränar kontrollerade rörelser", säger Linn Lundgren med sonen Waldemar. Tränarkollegan Annelie Widerberg med Loke i famnen, började själv träna efter återbesöket hos läkaren, cirka åtta veckor efter förlossningen.Bild: Lill Eriksson
Alla talar om hur underbart det är att få barn. Men i vilket skick kvinnans kropp är efter nedkomsten talas det desto mindre om. Det är lätt att känna sig sargad efter en förlossning, särskilt om den är komplicerad. Det var den för Linn Lundgren när lille Waldemar kom till världen.
– Det kändes som jag hade köpt grisen i säcken, säger hon besviken över att inte ha informerats bättre. Ingen berättade för mig att man kunde bli uppklippt, eller att man kan blöda åtta till tio veckor efter förlossningen. Man blir helt lämnad efteråt!
– Informationen fokuseras på fram till förlossningen, efter den förväntas man komma direkt ur sängen, säger tränarkollegan Annelie Widerberg, också brandman och mamma till Loke, sju månader.
Det är inte bara mödravården utan hela samhällets attityder som tjejerna är kritiska till.
– Folks förståelse är större om man bryter ett ben, än efter man har fött barn. Personligen känner jag mig väldigt stressad av sociala medier, fortsätter Annelie. Mammor visar upp hur snabbt de återhämtat sig ibland efter bara fyra månader - det är jättekort tid. Så ser inte verkligheten ut.
"Jag har alltid tränat, det är nog därför som jag kom snabbt tillbaka. Det har gått bättre än förväntat", säger fotbollsspelaren Johanna Landin från Häljarp, med sonen Albin.Bild: Lill Eriksson
Fakta

Träningsråd efter förlossningen

Promenader: så fort man känner sig redo kan man börja med små korta promenader. Ha kontakt med bäckenbotten och de inre magmusklerna hela tiden. Utöka efterhand.

Cykling/Spinning/Crosstrainer: Passar som tuffare konditionsträning cirka 12 veckor efter förlossning. Börja sittande och kör korta sträckor. Utöka gradvis.

Löpning: Ställer stora krav på kroppen, du bör ha tränat bäckenbotten en längre tid och inte ha problem med urinläckage eller tyngdkänsla, annars ökar risken för inkontinens, magmuskeldelning och smärta.

Styrketräning: Bra för att stärka muskler som blivit försvagade och uttänjda under graviditeten. Kan minska risken för inkontinens, magmuskeldelning och smärta. Träna gärna sittande och ha inte för tunga vikter i början.

Källa: Maria Sagerström, barnmorska och Mammamage-instruktör, Barnmorskemottagningen i Landskrona. Appen Mammamage.

Nu har de två nyblivna mammorna som också är tränare på Landskrona crossfit, satt ihop ett specialanpassat träningspass för sina medsystrar och deras bebisar. Man tränar med barnen liggandes på madrasser, eller använder dem som tyngder i till exempel en knäböj. Tjejerna hjälps åt att trösta och underhålla varandras barn. Utöver den svettiga timman, pratar man om moderskapet, ammar och fikar tillsammans.
– Vi har fått enormt positiv respons, många har känt sig begränsade med bara promenader. Här kan man ventilera allt, det är bara kvinnor här, säger Linn.
Var och en bestämmer själv när de är redo att börja träna, enda kravet är att man ska ha varit på återbesök och fått klartecken hos sin barnmorska eller läkare.
Man tränar med barnen liggandes på madrassen.Bild: Lill Eriksson
– Ta det försiktigt med hopp och andra okontrollerade övningar som lyft och löpning, som är en enorm belastning på bäckenet, säger Linn som tränade crossfit fram till dagen innan förlossningen. Nu är knipövningar det viktigaste. När jag hoppade kissade jag på mig. Jag skäms inte att berätta det, det ska man inte behöva, inte heller känna sig obekväm när man tränar.
Tjejerna hade gärna sett mer information om hur kroppen påverkas av en förlossning.
– Det är en lång väg tillbaka till samma stabilitet och bålstyrka, säger Annelie. Magträningen innan jag fick barn har hjälpt mig. Ha tålamod, räkna med ett år innan du kan träna som vanligt.
Nu blir det också mycket omedveten träning när hon bär omkring på Loke hemma - rätt hållning och att sträcka på sig gör det mindre jobbigt.
Nina Zyscozak, Emma Tegsell och Anna Vilander tränar knäböj.Bild: Lill Eriksson
Fakta

Träning för nyblivna mammor

Fredagar klockan 9.30-11.

Crossfit Landskrona, Första tvärgatan 4.

Specialanpassat träningspass för mammor och deras bebisar. Cirkelträning (tre olika) för både nybörjare och erfarna gymmare, fika och mammasnack. Gratis att prova två gånger.

Eller:

17/4 och 29/5 Mammamage-träning, 10/4 och 22/5 information sjukgymnastik.

Barnmorskemottagningen Landskrona.

Mammamageträning efter förlossningen och information om träning under graviditet och bäckenbottenträning med sjukgymnast Iris Jensen. Bokas på telefon 0418-454233, eller hos din barnmorska.

"Det är jobbigt men jättekul. Det märks efteråt att man har gjort något bra, man blir piggare och gladare", säger Emma Tegsell med dottern Ellinor Eriksson, 7 månader, Asmundtorp.Bild: Lill Eriksson
Gå till toppen