Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

Konsert med kvinnliga förtecken

HD:s recensent Henrik Halvarson om HSO-konserten där tre människoöden var i fokus.

Torsdagens konsert i Helsingborgs konserthus gick i kvinnligt tecken.Bild: Sophie Håkansson
Helsingborgs symfoniorkesters satsning på att lyfta fram kvinnliga tonsättare från barocken och fram till idag är har varit lyckad. För en nyfiken allätare som jag har den bjudit på många intressanta och njutbara upptäckter. Allt har givetvis inte varit av högsta klass, men det finns många stofiler även i den manliga majoriteten.
Torsdagens helkvinnliga konsert var ett lysande exempel på hur givande det kan vara att titta bortom de vanliga namnen. Bara att få ta del av deras öden som framgångsrika musiker och tonsättare innan historiens mörker uppslukade dem var en ynnest i sig. Att sedan få ta del av Louise Farrencs Symfoni nr 2 i ett engagerat och helgjutet framförande av HSO under ledning av den serbiska violinisten Maria Spengler var en bonus. Symfonin, som komponerades på 1840-talet, var minst lika bra som Schumanns och Mendelssohns och förtjänar att spelas på sina egna villkor.
De två violinkonserterna av Maddalena Lombardini var däremot inte av lika hög klass. Efter en sprudlande pigg inledning fastnade A-durkonserten i en slags fyrkantig förutsägbar schematisk upprepning. Vilket ledde till att de kändes långa trots att de bara varade runt en kvart. Blandningen av senbarock och galant rokoko räckte inte när melodierna kändes utslitna efter bara några gånger.
Maria Spengler föreföll att göra sitt bästa som solist, men hennes insats kunde inte dölja det faktum att två violinkonserter var minst en för mycket. De två verken, som hämtades ur samma samling av sex konserter, var nästan till förväxling lika varandra. De individuella skillnaderna var försumbara.
Desto mer fascinerande var det inledande numret på konserten: Isidora Zebeljans "Seliste - Deserted village" från 1987. Med hjälp av den lilla solistiskt besatta stråkensemblen frammanades bild på bild av den stämningsrika musiken. Att den serbiska tonsättaren skrivit mycket för teatern var tydligt. Det var spännande att upptäcka hur många olika klanger hon kunde få fram ur orkestern.
Fakta

Konsertfakta

Louise

Helsingborgs symfoniorkester

Maria Spengler, violin & musikalisk ledning

Helsingborgs konserthus

Torsdag 5 april

Gå till toppen