Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Dygnet runt

Helsingborgs stadsteater och symfoniorkestern gör barnopera tillsammans med Kungliga Operan

Helsingborgs stadsteater och Helsingborgs symfoniorkester i samarbete med Kungliga Operan och barnboksförfattaren Pija Lindenbaum. "För mig symboliserar operan drömmen om allkonstverket", säger Kajsa Giertz.

Pija Lindenbaum, Fredrik Österling och Kajsa Giertz är några av dem som arbetar med det stora barnoperaprojektet som har premiär i höst.Bild: Stefan Lindqvist
I oktober är det urpremiär på Kungliga Operan i Stockholm för det nyskrivna verket "När då, då?". En opera skriven av den välkända barnboksförfattaren Pija Lindenbaum och med musik av Niklas Brommare.
En månad senare är det premiär för barnoperan på Lillans scen på Helsingborgs stadsteater. För det här handlar om ett stort samarbetsprojekt där både Helsingborgs stadsteater och Helsingborgs symfoniorkester är inblandade.
Teaterchefen Kajsa Giertz koreograferar och regisserar föreställningen. Musiker från HSO medverkar.
– Kungliga Operan kontaktade mig med ett knasigt förslag. De ville att jag skulle skriva något direkt för scen, säger Pija Lindenbaum.
– De ville även att jag skulle göra scenografin och kostymerna. Jag sa att jag gör det om Kajsa (Giertz) får regissera och så blev det.
Kungliga Operan har tidigare samarbetat med Pija Lindenbaum i barnoperan "Min mamma är en drake", som bygger på Pijas barnbok "När Åkes mamma glömde bort".
För Kajsa Giertz kom förslaget i samma veva som hon tackat ja till tjänsten som teaterchef i Helsingborg.
– Jag föreslog då ett samarbete med stadsteatern. Operan har ju även ett nationellt uppdrag att nå ut i landet, säger Kajsa Giertz.
Pija Lindenbaum, Fredrik Österling och Kajsa Giertz.
Historien i "När då, då?" baserar sig på den gamla klassiska folksagan "Mäster skräddare". Om den lille mannen som kommer med en tygbit till skräddaren och sen, steg för steg, får veta att "det bidde ingenting".
– Jag utgick från skräddarhistorien men gjorde om berättelsen så att det är ett barn, Bobo, som kommer till sin pappa varje lördag. Pappan lovar hela tiden att de ska göra roliga saker. Det börjar med att de ska resa till månen. Men sen går lördag efter lördag utan att något händer.
– Till sist sätter barnet ner foten och det det blir en uppgörelsescen. Med stora känslor. Precis som det ska vara i en opera, säger Pija Lindenbaum.
Varken hon, Kajsa Giertz eller konserthuschefen Fredrik Österling ser några problem med att göra en opera speciellt för barn.
– Jag brukar säga att barn redan lever i en operavärld. Jag kan bara se på min egen treårige son när han leker och skapar sina egna rum med sånger. Barn har dessutom inte några förutfattade meningar, säger Fredrik Österling.
Kajsa Giertz tar sig an utmaningen med mycket lust:
– Opera är något väldigt märkligt. Det är en alldeles egen form. För mig symboliserar operan drömmen om allkonstverket, säger hon.
Operan har premiär i Stockholm 13 oktober, den spelas sedan på Helsingborgs stadsteater 17 november–8 december.
Gå till toppen