Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Ekon av en stad i förändring

Karl Georg Staffan Björk ställer ut på Galleri Krets.Bild: Galleri Krets

Karl Georg Staffan Björk

RECENSION • KONST. Shifting. Galleri Krets, Malmö, t o m 22/4.
I en arkitekturtidskrift läser jag att när området Het Breed i norra Amsterdam var nybyggt i slutet av 60-talet ordnade de boende filmkvällar, protesterade mot bilismen genom att stoppa potatisar i avgasrör och öppnade ett blöjfritt dagis. När samma modernistiska bostadskomplex behandlas av den svenska konstnären Karl Georg Staffan Björk femtio år senare handlar det mer om det byggda än det levda, men implicit om att de två aldrig kan hållas isär.
I installationen har Björk, som bor och arbetar i Het Breed, utgått från området med anledning av en omfattande modernisering som nyligen slutförts. I gallerirummet arrangeras arkitektoniska ekon: smala trappskelett hänger som blåa ryggrader på ställningar; det mest naturtrogna är en metallkonstruktion som påminner om fönstren i en loftgång, smutsiga efter år i stadsluft, men det svarta framstår här som en vacker marmorering.
Förfallet adderas med hastigt avdragna handskar och tegelstavar strödda på golvet. Eller står de snarare för en bestående ofärdighet? En påminnelse om kontrasten mellan den planerade utopin och det som blir. Den strama presentationen är toppen av ett isberg med frågor kring det byggda och det levda och hur kontextbyte kan få oss att se och tänka nytt. Den rymmer även ett stråk av sentimentalitet som understryker hur vår relation till arkitektur alltid utgår från den egna kroppen, alltid blir personlig. Fragmenten framstår då som konstruerade minnessaker, som när man sparar en rulle tapet från den sålda släktgården.
Gå till toppen