Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Bil & Trafik

Var tredje bilreparation fick anmärkning

En tredjedel av reparationerna fick anmärkningar i en kontroll av bilverkstäder som gjorts på uppdrag av försäkringsbranschen. – Det är inget vi kan acceptera, säger Anders Edvardsson, projektledare på Trafikförsäkringsföreningen.

En av tre reparationer fick anmärkning i en kontroll av bilverkstäder som gjorts av Trafikförsäkringsföreningen. Totalt granskades 1|300 reparationer. Arkivbild.Bild: Nora Lorek/TT
Granskningen omfattade 1 300 reparationer på nästan 80 större bilverkstäder under förra året. 34 procent fick minst en anmärkning.
I en motsvarande kontroll som gjordes av Trafikförsäkringsföreningen under 2014–16 blev det anmärkning på nästan hälften av reparationerna.
"Vi är glada över utvecklingen, men inte nöjda", säger Tommy Letzén, vd på Motorbranschens riksförbund (MRF), i ett pressmeddelande.
Trafikförsäkringsföreningen har som mål att varje verkstad ska få anmärkning på högst tio procent av reparationerna. Det klarade bara fem av de granskade verkstäderna förra året.
– Det handlar mycket om slarv, säger Anders Edvardsson på Trafikförsäkringsföreningen.
– Man har inte en tillräckligt bra avsyning av den reparation man gjort, alltså självkontroll, säger Edvardsson och efterlyser en mera noggrann inställning i branschen.
Kontrollen har gjorts på större verkstäder över hela landet.
– Det finns inget skäl tro att resultatet skulle bli särskilt annorlunda med ett annat urval, säger Anders Edvardsson och hänvisar till kontroller som gjorts av olika intressenter under årens lopp.
Bilistorganisationen Motormännen ser allvarligt på resultatet av Trafikförsäkringsföreningens granskning.
"Det är tydligt att åtgärder krävs, och konstigt att branschen inte arbetar mer med att bättra på sitt förtroende", säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen, i ett pressmeddelande.
MRF, som organiserar återförsäljare och verkstäder, framhåller att ett system för egna kvalitetskontroller är på väg att införas.
Fakta

Kontroll av bilverkstäder

1 300 reparationer på nästan 80 verkstäder granskades 2017. Var tredje, 34 procent, fick minst en anmärkning.

I en motsvarande kontroll av 2 100 reparationer under åren 2014–16 fick nästan hälften någon anmärkning.

Kontrollen gäller reparationer av skador som anmälts till försäkringsbolag.

Punkterna som fick flest anmärkningar 2017:

• Lackarbete

• Montering av dörrar

• Montering av stötfångare

• Biltillverkarens reparationsanvisning har inte följts

Vissa verkstäder fick anmärkning på mer än 70 procent av reparationerna i kontrollen 2017.

Källa: Trafikförsäkringsföreningen

Gå till toppen