Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Perfekt blandning med Pollux

HD:s recensent Henrik Halvarson uppskattar spelglädjen hos blåskvintetten Pollux.

Pollux firade försenat 20-årsjubileum med en konsert på Dunkers.Bild: Fredrik Johansson
Navet i det klassiska musiklivet i Helsingborg är Helsingborgs symfoniorkester. Utan den hade staden varit mycket fattigare på levande musik. Tack vare den finns det också en blomstrande kammarmusikscen eftersom många av HSO:s musiker spelar i olika ensembler på sin fritid.
En av de viktigaste av dem är blåskvintetten Pollux. Sedan 1997 har de berikat oss med oförglömliga framföranden av klassikerna inom genren: Carl Nielsen, Mozart, Poulenc, med flera. De har dessutom sett till att utöka repertoaren med många nya kompositioner genom att lägga ut beställningar hos svenska och norska tonsättare.
Dessa två sidor var representerade när de något försenade firade 20 år på Dunkers kulturhus i onsdags. Två klassiska verk inramade två stycken som Pollux beställt, varav det ena fick sitt uruppförande.
Genom att man spelat ihop så länge med nästan samma besättning utmärks deras musicerande av en samspelthet som är imponerande. I ett till synes så rapsodiskt stycke som Samuel Barbers "Summer music" är de så följsamma och lyhörda för varandra att musiken känns helt organisk, trots alla snabba skiftningar.
Och i Nielsens Blåskvintett op 43, som Pollux måste ha framfört hur många gånger som helst fanns det ingen känsla av rutin eller slentrian. Den klingade lika friskt och charmerande som vore det första gången de spelade den.
Samma spelglädje verkade det finnas i uruppförandet av Anne-Lena Laurins "The Boy from the Winter Land and the She-Troll". I fem kortare satser blandar Laurin försiktigt in jazzelement i den i grunden klassiskt pastorala helheten. Musiken kännetecknades oftast av ett småsvängigt anslag. Den idylliska stämningen bröts dock av fagottens envisa basriff i en sats och de gälla dissonanserna i en annan som blåste in lite frisk luft.
Kvällens andra beställningsverk, Reine Jönssons "Light, slowly moving", hade en helt annan karaktär. Här härskade en slags renässansstämning. Musiken rullade sakta fram där varje stämma var sin egen med speciella motiv som upprepades gång på gång. Allt resulterade i en känsla av tidlöshet.
Fakta

Blåskvintetten Pollux 20 år

Dunkers kulturhus

Onsdag 18 april

Gå till toppen