Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ängelholm

Groddföretag vill växa på ny del av marknaden

Munkagrodden AB säljer groddar och skott för konsumtion. Nu satsar företaget på en ny del av marknaden och riktar sig till hemmaodlare.

Eva och Kenneth Bendroth äger och driver Munkagrodden sedan 25 år tillbaka. Verksamheten finns i Munka Ljungby. Företaget levererar groddar och skott till matbutiker, kaféer och restauranger via grossister.
"Tanken på att göra den här satsningen på hemmaodlarna har funnits under flera år, nu kände vi att det var dags", säger Lovisa Gibrand, som arbetar med ekonomi och marknadsföring.
I slutet av förra året beslöt de att ge sig in på en ny del av marknaden – fröer och utrustning för hemmaodlare. Jonas Bendroth, son till ägarna, samt Lovisa Gibrand ansvarar för projektet.
– Tanken på att göra den här satsningen har funnits under flera år, nu kände vi att det var dags. Det finns ett stort intresse och en medvetenhet om vikten av vad man stoppar i sig, säger Lovisa Gibrand, som arbetar med ekonomi och marknadsföring.
Företaget har skapat ett nytt varumärke, Sproutly, för satsningen och säljer produkterna både via e-butik och återförsäljare.
Mottagandet på marknaden har varit gott, både vad gäller återkoppling från kunder och affärsmässigt.
– Allt har gått över förväntan. Vi nådde vårt försäljningsmål för helåret 2018 redan under mars, men det kanske var ganska blygsamt, vi visste inte riktigt hur det skulle gå.
Sedan tidigare finns flera företag som säljer fröer samt tråg för att grodda fröer och andra produkter.
Nu satsar Munkagrodden på att nå hemmaodlarna med fröer och utrustning.
– Men vi satsar på ett helhetskoncept, en webbshop där du kan hitta allting på en plats. Här finns även groddskola, recept, blogg och annat.
Munakgrodden har växt under senare år. Bolaget omsatte 26,5 miljoner kronor under 2016 med tolv årsanställda.
Utvecklingen fortsätter, enligt Lovisa Gibrand, även om siffrorna för 2017 ännu inte är offentliga.
– Våra produkter ligger rätt i tiden, framställda utan tillsatser, med ett högt näringsinnehåll och producerade här i landet.
Munkagrodden har mer än tio olika produkter i sortimentet, men en vanlig butik saluför bara tre–fyra av dem.
– Vi jobbar för att få de stora kedjorna att ta in fler av dem, då gäller det att få kunderna att efterfråga dem, säger Lovisa Gibrand.
Gå till toppen