Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sport

Giganternas kamp i STCC-premiären

Den ene är världsmästare i rallycross, den andre regerande STCC-mästare. Många tror att det är Johan Kristoffersson och Robert Dahlgren som ska göra upp om mästerskapet 2018. Men ingen av dem går säker.
– Det är ett av de tuffaste startfälten i STCC på många, många år, säger Kristoffersson.

Johan Kristoffersson (tv) och Robert Dahlgren som tros göra upp om mästerskapet 2018. Men ingen av dem går säker. Många utmanare jagar bakom de två favoriterna.Bild: Jonas Dagson /TT
Det var många som gladdes när Robert Dahlgren förra året fick lyfta STCC-bucklan för första gången. Mannen som kallades "den ständige tvåan" fick äntligen stoltsera överst på pallen. Då deklarerade han trosvisst:
– Jag är tillbaka nästa år för att försvara min titel med målet att i fortsättningen bli kallad för "den ständige ettan".
Den kanske störste utmanaren till titeln, Johan Kristoffersson, kom fyra. Men då hans satsning på rallycross-VM krockade med STCC körde han bara fyra av sju tävlingsdagar. Räknar man enbart de fyra loppen vann Kristoffersson över Dahlgren med 215 mot 212 poäng.
– Målsättningen i år är att vara med att utmana om titeln. Men man får komma ihåg att det är ett av de tuffaste startfälten i STCC på många, många år, säger Kristoffersson.
Även STCC:s styrelseordförande Hans Bååth tror att det är öppet om vem som ska ta titeln.
– Jag är övertygad om att vi kommer att få se överraskningar, säger han.
Johan Kristoffersson leder VM-serien i rallycross. I helgen vann han i Montalegre i Portugal den andra raka segern. Det snabba hoppet över till en STCC-bil bekymrar honom inte.
– Jag har lätt för att anpassa mig till olika bilar. Det är inget problem, säger han.
Helgen efter STCC hoppar han tillbaka in i rallycrossbilen för en ny deltävling, då på Circuit Jules Tacheny i Belgien.
– Visst är det lite annorlunda att köra rallycross. Men till slut handlar det om tre pedaler, en ratt och en växelspak så det är inte så stor skillnad.
Bakom de två giganterna finns det andra som utmanar om titeln.
• Daniel Haglöf, förra årets femma.
– Jag tippar mig själv som vinnare, före min teamkompis "Robban" Dahlgren, säger han.
• Veteranen Fredrik Ekblom, tvåa i fjol, är tillbaka i nytt team, Westcoast Racing.
• Micke Ohlsson, Tobias Brink och Philip Morin är andra namn som nämns.
Förare som försvunnit sedan i fjol är bland annat trean Fredrik Blomstedt, Dennis Strandberg och Ruben Kressner.
STCC gör inför säsongen om tävlingsformatet igen. Man återgår till två race per tävlingshelg och återinför den omvända startordningen.
Nytt för säsongen är också en tävlingshelg på Rudskogen i Norge i september. Det är den femte banan utanför Sverige i STCC:s historia som får arrangera ett race. Samtidigt försvinner Solvalla som tävlingsarena.
STCC kommer i år också att innehålla en junior-klass, JTCC, som får status som junior-SM. Åtta förare är hittills anmälda.
Fakta

STCC säsongen 2018

4–5 maj: Knutstorp

16–17 juni: Anderstorp

7–8 juli: Falkenberg

18–19 augusti: Karlskoga

8–9 september: Rudskog, Norge

21–22 september: Mantorp Park

Källa: STCC

Fakta

Förare i STCC 2018

1. Robert Dahlgren, Cupra TCR

3. Johan Kristoffersson, VW Golf GTI

4. Oliver Söderström, VW Golf GTI

7. Andreas Wernersson, VW Golf GTI

14. Fredrik Ekblom, VW Golf GTI

15. Oskar Kruger, VW Golf GTI

19. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, Cupra TCR

20. Mattias Andersson, Honda Civic Type-R

21. Andreas Ahlberg, VW Golf GTI

22. Albin Wärnelöv, VW Golf GTI

23. Alex Andersson, Audi RS3 LMS

26. Jessica Bäckman, VW Golf GTI

29. Andreas Bäckman, VW Golf GTI

36. Micke Ohlsson, Audi RS3 LMS

37. Daniel Haglöf, Cupra TCR

44. Olli Kangas, Cupra TCR

59. Poker Wallenberg, Audi RS3 LMS

69. Hugo Nerman, VM Golf GTI

71. Tobias Brink, Audi RS3 LMS

81. Niclas Oscarsson, VW Golf GTI

86. Philip Morin,Cupra TCR

Fakta

Det nya tävlingsformatet

Så går tävlingarna till:

Test 1 och 2: Körs vardera 30 minuter.

Kval 1: Alla bilar kör 20 minuter.

Kval 2: De tolv bästa kör ytterligare 10 minuter.

Startuppställning race 1 för de tolv bästa enligt resultat i kval 2, för övriga enligt resultat i kval 1.

Startuppställning race 2 tillämpas åter omvänd startordning, så den som kommer på plats tio startar i poleposition, nian i andra rutan och så vidare. Övriga startar enligt resultat i kval 1 och 2.

De fem snabbaste i kval 2 får poäng enligt skalan 5, 4, 3, 2 och 1 poäng.

Race 1: 20 minuter.

Race 2: 20 minuter.

Poäng i varje heat: 25–1–15–12–10–8–6–4–2–1.

Varje tävlingsdag koras en vinnare för den tävlingsdagen. Maxpoäng under en tävlingsdag är 55.

De tre bästa poängplockarna i respektive deltävling får placeringsvikter 30, 20 respektive 10 kg i sin bil under hela nästkommande tävlingshelg.

Också däckreglementet justeras. Varje förare har åtta nya och åtta begagnade däck per bil och tävlingstillfälle till sitt förfogande mot tidigare tio. Första tävlingen på Knutstorp gäller dock 16 nya däck.

Källa: STCC

Fakta

STCC utanför Sverige

1999–2001, 2004: Mo i Rana, Norge (totalt 8 lopp)

2001, 2010–2012: Jyllandsringen, Danmark (8 lopp)

2005–2009: Våler, Danmark (6 lopp)

2017: Alastaro, Finland (3 lopp)

2018: Rudskogen, Norge (premiär 2018)

Källa: STCC

Läs alla artiklar om: Bilsport: STCC 2018
Gå till toppen