Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Mattias Oscarsson: Cannes: #metoo och Netflix i fokus

Juryns presskonferens i Cannes. Från vänster: Léa Seydoux, Andrej Zvjagintsev, Ava DuVernay, Denis Villeneuve, Cate Blanchett, Robert Guédiguian och Kristen Stewart.Bild: Mattias Oscarsson
Cannes kanske inte är Svenska Akademien precis, men även festivalen är en ifrågasatt och lite ålderdomlig kulturskuta som försöker navigera i nya strömmar. Guldpalmen må fortfarande vara filmvärldens finaste festivalpris, men det märks tydligt att #metoo och Netflix har skakat om branschen.
Det känns som en evighet sedan, men så sent som ifjor var Harvey Weinstein kung på Croisetten, ständigt på jakt efter nya filmer att köpa och – som det senare framkom – nya kvinnor att lägra. Nu kastar han sin skugga över festivalen, eftersom det var just här som han härjade som värst. I år har Cannes inrättat ett särskilt telefonnummer där man kan rapportera sexuella övergrepp.
Och det finns säkert en tanke med att årets jury leds av Cate Blanchett, en av dem som blev utsatt för Weinsteins närmanden. Blanchett leder en jury där kvinnorna är i majoritet (medsystrar: Kristen Stewart, Léa Seydoux, Ava DuVernay och Khadja Nin) för första gången någonsin i festivalens historia. Cannes har numera även bättre jämställdhet i urvalskommittéerna, men ändå är 18 av 21 filmer i tävlingen om Guldpalmen regisserade av män.
En annan brännande fråga är Netflix, som i år bojkottar festivalen.
"Förändringar sker inte över en natt", sa Cate Blanchett på juryns presskonferens. Och visst är det så att Cannes egentligen bara återspeglar ett mer grundläggande branschproblem – den manliga dominansen är förkrossande. Ändå har det hänt mycket på bara några år i Cannes. 2012, när inga kvinnliga regissörer tävlade om Guldpalmen, bemöttes jämlikhetsfrågan med upphöjd likgiltighet från festivalledningens håll. Nu anordnas seminarier och specialarrangemang, och Svenska filminstitutet – antagligen mest drivande i frågan i världen – håller ett panelsamtal i festivalpalatset, med kulturminister Alice Bah Kuhnke på plats.
En annan brännande fråga är Netflix, som i år bojkottar festivalen. I fjor blev det rabalder då två Netflix-filmer tävlade om Guldpalmen, "Okja" och "The Meyerowitz stories". Redan första dagen deklarerade jurypresidenten Pedro Almodóvar att han inte tänkte ge Guldpalmen till en film som lanserades direkt på nätet.
Festivalen sattes sedan under hård press från franska biografer, och det har resulterat i regeln att bara biofilmer får tävla. Eftersom Frankrike har en av de längsta vänteperioderna mellan biolansering och släpp på strömningstjänster – hela tre år – har Netflix dragit sig ur. Det innebär att Cannes går miste om Alfonso Cuaróns "Roma" och Paul Greengrass "Norway", en skildring av massakern på Utøya.
Både festivalgeneralen Thierry Frémaux och Netflixbossen Ted Sarandos beklagar att de inte kan komma överens. Festivalen går miste om stjärnor och stora regissörsnamn, medan Netflix går miste om global marknadsföring – här är 4000 journalister på plats – och dessutom den kulturella fernissa som kan lyfta vissa titlar ur det digitala bruset.
Netflix och andra strömningstjänster har inte bara förändrat tittarvanorna, utan även filmbranschen i stort. Och Cannes är inte bara en festival med premiärer, utan även världens största filmmarknad där det handlas med filmrättigheter för olika territorier, och för dvd/vod och tv. Netflix rundar hela problematiken med att släppa sina filmer globalt, direkt på sajten, och det innebär att den traditionella marknaden krymper, och att Cannes i förlängningen tappar besökare. Än så länge kan festivalen, och franska biografer, gå i clinch med Netflix. Men det lär inte dröja länge förrän Cannes måste vika sig.

Mer från Cannes:

* För ett år sedan vann Ruben Östlunds "The square", men i år blir det ingen blågul Guldpalm. Bara en svensk film, skräckdramat "Gräns", i regi av Ali Abbasi, tävlar, och då i sektionen Un certain regard, festivalens division 2.
* I år är det 50 år sedan maj 1968, då Cannesfestivalen stoppades av revolutionsrusiga regissörer. En av dem var Jean-Luc Godard, som i år är på plats med en ny film, "The image book". Dessutom är bilden på årets affisch tagen från hans "Tokstollen" (1965).
* Selfiesförbud. Festivalen har förbjudit selfies på röda mattan och beskyllts för att vara teknikfientlig. Svaret på kritiken är att selfies sinkar insläppet, och att de har orsakat olyckor då folk har snubblat på trappan upp till festivalpalatset.
* Få amerikaner: Var är alla Hollywoodstjärnor? Sällan har det varit så tunt med amerikanska stjärnor i Cannes. Visst är de här, för partaj och business, men inte många av dem syns i tävlingsfilmerna. Festivalgeneralen Thierry Frémaux menar att det beror på att allt fler amerikanska filmer siktar in sig på en höstlansering på festivalerna i Venedig och Toronto, för att positionera sig i Oscarsracet.
* Ingmar Bergman skulle ha fyllt 100 i år och firandet märks även i Cannes. Tre filmer visas: "Det sjunde inseglet" i nyrestaurerad version, samt två dokumentärer: Margarethe von Trottas "Searching for Ingmar Bergman" och Jane Magnussons "Bergman – ett år, ett liv".
Läs alla artiklar om: Cannesfestivalen 2018
Gå till toppen