Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

Problemen med tung trafik känns igen – men förbud inte aktuellt

Politikerna i stadsbyggnadsnämnden är väl medvetna om problemen med tung trafik genom centrala Helsingborg. Men ett förbud vill varken miljöpartisten Thomas Rödin, moderaten Christian Orsing eller socialdemokraten Ali Shibl ha. En samlastningscentral är en av flera åtgärder som diskuterats.

Varför så mycket tung trafik i city, undrar Lars Hjelte som bor på St Jörgens plats. Idag får han svar av politiker i stadsbyggnadsnämnden.Bild: Britt-Mari Olsson
Varför så mycket tung trafik genom city? Den frågan funderar helsingborgaren Lars Hjelte över och han är inte ensam. Stadsbyggnadsförvaltningen har fått in många klagomål under åren och vidtagit en del åtgärder.
Problemen med långtradartrafiken genom centrala Helsingborg är något som också politikerna i stadsbyggnadsnämnden har på sitt bord med jämna mellanrum.
– Det här är något som återkommit år ut och år in, säger nämndens ordförande Christian Orsing (M).
– Vi tycker inte det är lämpligt med så mycket tung trafik i centrum, säger Ali Shibl (S) och fortsätter:
– Ofta är det utländska lastbilar som kör fel, kanske på grund av felaktiga, gamla data i gps:en, något som vi försökt påpeka för de som handhåller datan.
Christian Orsing pekar på andra åtgärder som gjorts från stadens sida för att minska långtradartrafiken – införandet av miljözon, dialog med trafikpolisen, information till ombud och rederier samt skyltning.
– Skyltningen är något vi håller på att slipa på, säger han.
I dialogen med Trafikverket, som ansvarar för skyltningen på infarterna till Helsingborg, har man bland annat föreslagit att informationen sker på fler språk.
Thomas Rödin (MP) förste vice ordförande i stadsbyggnadsnämnden är också medveten om problemen. Men de kunde varit ännu värre, menar han.
– Vi vet genom mätningar att fler personbilar och tyngre trafik nu väljer Österleden istället för att köra genom centrum, säger han.
Thomas Rödin berättar om att en lösning som varit på tal är att få till en samlastningscentral i utkanten av Helsingborg men något beslut har inte fattats.
– Vi vet ju att en del lastbilar går ganska tomma med varor in till verksamheterna i centrum, genom att samdistribuera och lasta om till elfordon kan den tunga trafiken minska, säger han och hänvisar till bland annat Karlstad som ska ha en liknande lösning för city.
Annars tycker han att man på stadsförvaltningen gjort vad man kunnat men skyltning, information och planer på intervjuer med förarna.
– Nu gäller det att få de som kör att göra sitt.
Att gå så långt som till ett förbud mot tung trafik i centrala Helsingborg kan ingen av dem tänka sig i dagsläget.
– Egentligen kan man säga att vi redan har ett förbud i och med miljözonen, det är inte de nya bilarna som får köra i zonen som är problemet, säger Ali Shibl.
– Ett förbud skulle bli ett slag i luften med tanke på alla de byggprojekt vi har och de fordon som skulle bli undantagna, säger Christian Orsing.
– De tunga transporterna är ett gissel för oss men också otroligt viktiga med tanke på den lager- och logistikstad Helsingborg är. Men den utmanar oss ibland, säger han.
Läs alla artiklar om: Min röst 2018
Gå till toppen