Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Aktuella frågor

Debattinlägg: ”Kommer muslimska företrädare att gå ut i medierna och våga kritisera antisemitismen utan att skylla allt på Israel igen?”

Om man vill diskutera antisemitismen i Malmö, eller på andra platser, ska man hålla sig till det ämnet och inte dra in konflikten Israel-Palestina, skriver Jehoshua Kaufman, fd ordförande i judiska församlingen i Malmö.

Jag har varit en av organisatörerna som startat och drivit kippapromenaderna i Malmö, ett fenomen som spridit sig till flera städer i Sverige och i världen, skriver Jehoshua Kaufman.Bild: Patrick Persson
Naturligtvis kan man som riksdagsledamoten Jamal El-Haj (S) påpekar kritisera Israels politik utan att det kallas antisemitism (Aktuella frågor 8/5). Men när man i demonstrationer ropar att ”judarna ska knivskäras”, ”judar ska brännas och mördas”, som skedde i Malmö i december i fjol, då är det antisemitism.
När man ifrågasätter Israels rätt att existera, påstår att israeler förgiftar brunnar och utövar apartheid, då är det antisemitism.
När man förnekar historiska fakta som att det var Israel som 1948 godkände FN:s delningsplan, men inte arabstaterna, som istället anföll Israel, den nya staten, då använder man sig av antisemitiska tankegångar.
När man pratar om Israel-Palestinakonflikten som hotet mot världsfreden (och menar Israel) då använder man antisemitiska argument.
När man deltar i demonstrationer där hat riktas mot judar och argumenten mot Israel innehåller grova överdrifter och hat, då är det antisemitism.
Om man vill diskutera antisemitismen i Malmö, eller på andra platser, ska man hålla sig till det ämnet och inte dra in konflikten Israel-Palestina som Jamal El-Haj gör nu och har gjort tidigare.
När Jamal El-Haj diskuterar antisemitismen påpekar han hur illa palestinierna blir behandlade. Det är inte svårt att dra slutsatsen att han menar att antisemitismen från araber och muslimer i Sverige och världen beror på hur Israel agerar. Det är ett mycket vanligt knep för att koppla ihop två separata saker.
Jag har varit en av organisatörerna som startat och drivit kippapromenaderna i Malmö, ett fenomen som spridit sig till flera städer i Sverige och i världen. De gånger vi haft talare och även talare med en ”anti-Israelisk” profil har de aldrig missat chansen att prata om Israel-Palestina-konflikten. Därmed har de, som jag ser det, rättfärdigat antisemitismen.
Om Jamal El-Haj har antisemitiska åsikter vet jag naturligtvis inte och det är ointressant, men genom att hela tiden dra paralleller mellan antisemitismen och konflikten i Mellanöstern med den vinkeln han har så bidrar han till att antisemitism rättfärdigas.
Nu hettar det till mellan Israel och arabstater igen. Kommer vi att se nya demonstrationer där det ropas på Israels förintelse och mördande av judar på alla möjliga bestialiska sätt? Kommer då Jamal El-Haj och andra muslimska företrädare att gå ut i medierna och våga kritisera antisemitismen utan att, i förtäckta ordalag, skylla allt på Israel igen?

Jehoshua Kaufman

Jehoshua Kaufman är fd ordförande i judiska församlingen i Malmö.
Läs mer: ”Självklart ska man kunna kritisera och fördöma Israels politik utan att bli anklagad för antisemitism.”
Läs mer: Debattera på Aktuella frågor – så här gör du
Gå till toppen