Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Raye hittar vägen från klubben till hitlistan

Rachel Keen, känd som Raye.Bild: Polydor

Raye

EP. Side tape

Eftersom hon var trött på Londons musikscens skarpa uppdelning mellan under­ground och pop bestämde sig artisten Raye för att överbrygga de två med sin musik. På nya ep:n "Side tape" presenteras hennes konkreta strategi.
Raye, som har rötter i Ghana på sin mammas sida, grundar en stor del av sin pop i afrobeats, en stil som fått stort inflytande inte minst på Londons dansmusik de senaste åren. Benämningen syftar på västafrikanska influenser som hybridiserats med olika genrer i diasporan, en sorts modern motsvarighet till (och utveckling av) Fela Kutis begrepp afrobeat, men istället för jazz, soul och funk rör det sig idag om pollinering med till exempel hiphop, r&b, dancehall och house.
Utöver artisteriet skriver Raye låtar åt kollegor, som Charli XCX och Mø. På "Side tape" är nio gäster fördelade på sex spår enligt devisen "alla var där".
"Cigarette" görs som ljuvlig tjejtrio, med Mabel och Stefflon Don. Särskilt oemotståndlig är också den redan släppta singeln "Decline", en duo med den nigerianska afrobeats-­artisten Mr Eazi, som tar form av att vara en spin-off på Ashanti/Ja Rule-klassikern "Always on time".
Med sitt stilsäkra och klubbnära sound, som fingertopps­känsligt inkapslar tidsandan utan att det för den delen låter sökt, verkar Raye redan som 20-åring vara på god väg att lösa sin utmaning om att hitta en egen plats någonstans mellan listpop och Londons "urban"-genre. Att hennes ep i princip bara består av balanserade hits känns som ett gott karriärs-omen för en artist som inte ens släppt sitt debut­album än.
FLER TIPS
Playboi Carti: Die lit (album)
Cherrie: Det slår mig ibland (låt)
City Girls: Period (mixtape)
Gå till toppen