Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

Bankernas ansvar utreds efter skicklig bluff

Genom en skicklig bluff blir bankkunder lurade på sina sparpengar. För första gången prövar Allmänna reklamationsnämnden (ARN) bankernas ansvar och beslutet väntas bli vägledande för om kunderna får någon ersättning. – Jag kan inte se hur allt ansvar kan landa på mig, säger en av dem som drabbats.

Håkan Bosäter drabbades av en ny och allt vanligare typ av bedrägerier där brottslingar lurar kunder att använda bank-id för att logga in på internetbank och sedan tömmer kontot.Bild: Andreas Hillergren
Efter samtalet får Håkan Bosäter från Helsingborg en dålig känsla. Han går tillbaka till datorn, loggar på nytt in på sin internetbank och ser att någon har swishat 5 000 kronor från hans lönekonto till en för honom okänd mottagare. Han ringer Nordea, men hamnar i en telefonkö och medan han väntar på att kundtjänst ska lyfta luren utspelar sig en märklig pingismatch med hans sparpengar: Bedragaren flyttar pengar från kapitalkontot till lönekontot, Håkan Bosäter flyttar dem tillbaka, men innan han kommer fram till banken och kan spärra sitt konto har 140 000 kronor försvunnit.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Läs alla artiklar om: Bank-id-bluffar
Gå till toppen