Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Plinge-linge-ling å Pyttetåget går till Hembygdsparken

På måndagen gick årets premiärtur med Pyttetåget. Som egentligen är en traktor.

Oljan kollad och luft i hjulen. Staffan Axeldahl ser till att allt är klart för årets första färd.Bild: Kristian Nilsson
Nu har sommaren kommit till Ängelholm.
Punktligt klockan 12 på måndagen avgick nämligen Pyttetågets premiärtur från parkeringen mittemot Järnvägens museum.
Bakom ratten sitter Staffan Axeldahl, som gör sin tredje säsong som lokförare på stadens gator.
– Jag körde tåget 2015 och 2016 och ska köra det även i år. Det är ett mycket trevligt jobb, för vi har bara glada passagerare, säger han.
Någon guidad tur är det inte fråga om. ”Men jag brukar släppa på gasen när jag kör över Karl XV:s bro, så att folk hinner se sig om", berättar Staffan Axeldahl.Bild: Kristian Nilsson
Uppskattningsvis är det mellan 4 000 och 5 000 personer som varje sommar åker den knappt 20 minuter långa turen mellan museet och Hembygdsparken. Eller omvänt förstås.
Till det kommer en del specialbokningar, som födelsedagar och liknande.
Vilka är det som åker då?
– Åh, det är en salig blandning. Många är förstås mor- och farföräldrar som åker med barnbarnen för att de ska få leka i parken. Det är ju bästa lekplatsen i stan.
Lokförarmössan hade tyvärr glömts på premiärdagen. ”Den ligger kvar där hemma”, säger Staffan Axeldahl.Bild: Kristian Nilsson
Tågsetet, eller snarare loket, vållade Vägverket en del huvudbry när det för ett antal år sedan köptes in från Portugal. Hur skulle man definiera vad det var för ett fordon?
– Till slut kom man fram till att det är en traktor. Den enda dispensen vi har är att vi slipper ha en störtbåge.
Varje hel timma mellan klockan 12 och 16, måndag till lördag, går tåget till Hembygdsparken. 20 minuter i, med start 12.40 går det tillbaka.Bild: Kristian Nilsson
I tidningen rapporterar vi ofta om Skånetrafikens pendlare och hur arga de är på försenade avgångar. Den typen av problem har inte ni?
– Nej, den som åker med Pyttetåget slipper ju signalfel och sådana saker. Den enda risken för förseningar är väl om någon skulle gå i vägen på Storgatan. Men då ringer jag i klockan, den har de respekt för, säger Staffan Axeldahl.
Fakta

Pyttetåget

Längd: 15,6 meter.

Antal passagerare: Max 36.

Motor: Landrover Defender,

Maxhastighet: 30 kilometer i timmen (strypt).

Bruttovikt (inklusive vagnar) 5,4 ton.

Gå till toppen