Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Min mening

Läsartext: Rätt sorts träning även för de allra äldsta håller sjukdomarna på avstånd

90-årige Fumiyasu Yamakawa på sitt dagliga träningspass bland andra äldre på stranden i Naha. Öborna på Okinawa är de mest långlivade på planeten. Tommy Svensson vill se en mer japansk attityd i den svenska äldreomsorgen.Bild: Malin Hoelstad/SvD/TT
En japansk delegation på besök i Sverige på ett vårdboende för äldre i Uppsala, lovprisade hur snyggt och välordnat allt var.
Men plötsligt säger en av deltagarna förvånat ”arbetar de gamla inte, gör de ingenting?”. För att ytterligare understryka betydelsen av daglig aktivitet för våra skolbarn, bidrar ju inte borttagna gymnastiktimmar till en bra och aktiv ålderdom.
I Japan vet vi alla att gamla deltar och arbetar och blir väldigt gamla. Har vi något att lära här månntro med tanke på tillstånden på svenska äldreboenden.
Undertecknad har under fem år iakttagit skeenden på privata såväl kommunala som entreprenadboenden och det som slår mig som sjukgymnast med mantrat ”kroppen ska aktiveras och rörelse är bästa medicinen” är att jag blir deprimerad av att se äldre sittande i rullstolar, helt apatiska på grund av tristess och enformighet.
Vi vet att en person blir dement var sjunde sekund i världen. Fallolyckor bland äldre orsakar fler dödsfall än i trafiken på ett år i Sverige.
Vad kan vara orsaken? Har någon ställt frågan bland ansvariga inom vård och omsorg?
Som sjukgymnast har jag redan svaret. Ökad aktivitet hjälper, även om du är gammal. Det går att träna kroppen oavsett ålder och kan påverka kondition och muskelstyrka och därigenom hälsotillståndet, men den äldre måste motiveras av personalen, såväl läkare som sjuksköterska och sjukgymnast . En fransman, en 101 år gammal velodromcyklist, förbättrade sina värden vid ett test vid 104 års ålder.
Men vad görs på äldreboenden av sjukgymnast, anställd några timmar i veckan, och övrig personal och medicinskt team? Undersköterskor sköter all service: städning, mat, tvätt. Det finns ingen daglig tid till det viktigaste – aktivitet för de boende.
Forskaren Ambrose vid universitetet i Vancouver, Kanada, ville undersöka hur styrketräning kunde påverka predementa kvinnor från 80 års ålder och fann att komplext tänkande – att koppla ihop ett ansikte med ett namn – förbättrades 17 procent hos de kvinnor som tränade styrketräning två gånger per vecka under ett år. Finns det något läkemedel som bromsar demens?
Nej men powerträning – relativ stor belastning som utförs med hög hastighet – ökar genomblödningen i hjärnan så att nya neuroner och kärl bildas och hindrar förtidig celldöd i hjärnan. Det går att läsa på svt.se under rubriken ”Styrketräning för 90-åringar hindrar demens”, ett program i Vetenskapens värld som gick för två år sedan.
Vad görs då på våra boenden med dessa nya forskningsrön? Ingenting egentligen, såvitt jag kan se.
En doktor Murvall som leder en grupp 100-åringar på ett gym i Sickla utanför Stockholm säger att depressionsmedicinen har halverats. Ingen fått demens sedan träningen startade för fem år sedan och det har inte blivit några skador. Man måste vara lite försiktig med tanke på de tränandes ålder, men det funkar och deltagarna (den äldste 101 år) trivs med att kämpa tillsammans.
Han avslutar med att kroppen måste stimuleras oavsett krämpor eller ålder.

Tommy Svensson

Leg sjukgymnast, lärare
Läs mer: Skriv på Min mening
Gå till toppen