Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

3 000 förbokningar – men lång väg kvar till målet för skånsk elbil

Elbilstillverkaren Uniti har hittills fått förbeställningar på knappt 3 000 elbilar. Men lanseringen dröjer och det Lundabaserade företaget, som snart flyttar till Landskrona, pekar på utmaningar med att nå en lönsam massproduktion.

Enligt Uniti uppgår förbeställningarna till ett sammanlagt värde av cirka en halv miljard kronor.
– Vi är riktigt nöjda och lite glatt förvånade över att det har gått så bra. Det bevisar att det finns en god efterfrågan på bilen som vi håller på att ta fram, säger Robin Eriksson, marknadschef för Uniti med 44 anställda.
Robin Eriksson är marknadschef för den Landskronabaserade elbilstillverkaren Uniti.
Elbilsmarknaden är på frammarsch och flera globala producenter har presenterat eldrivna fordon i olika storlekar och prissegment. Men det är inte lätt att försöka hänga med i paradigmskiftet och nå massproduktion på en allt mer elektrifierad fordonsmarknad.
– Vi måste hitta rätt partners för att klara av utmaningarna med att få alla specifikationer på plats; bilen ska vara lättviktig, miljövänlig, energieffektiv och ha ett attraktivt slutpris inom ramen för den tidslinje som vi har satt upp. Vi vet att vi kommer att klara det, men det är inte lätt att nå dit, säger Robin Eriksson.
Just nu är Uniti i slutförhandlingar med tilltänkta partners i Europa som ska hjälpa företaget att bygga elbilarna, men Robin Eriksson vill inte nämna några namn.
– Några av de aktörer vi diskuterar med har varit produktionspartners åt andra biltillverkare.
Bolaget siktar på att i runda slängar tillverka 5 000-10 000 elbilar i slutet av 2019. Året därpå hoppas man kunna rulla ut 30 000-40 000 enheter.
Enligt Robin Eriksson måste bolaget dock nå en produktionsvolym på strax över 50 000 bilar på årsbasis för att verksamheten ska gå ihop rent ekonomiskt.
– Nuvarande beräkningar kommer att ge oss ett positivt resultat år 2021, under förutsättning att vi inte gör andra stora investeringar eller expansioner utanför nuvarande plan, men detta är inte troligt, säger han.
Samtidigt bygger Unitis framtida prognoser till stor del på tillgången till nytt kapital för att kunna finansiera de omfattande utvecklingskostnaderna. Men det är oklart hur mycket pengar som bolaget nu efterfrågar i en pågående finansieringsrunda:
– Vårt finansteam är i diskussioner om detta just nu, och vi kan inte gå ut med detta ännu, säger Robin Eriksson som heller inte vill kommentera bolagets intäkter i övrigt.
– Vi ser ännu inte de förbokningar vi hittills fått in som intäkter, och eftersom vi är inne i finansiella diskussioner går vi i dagsläget inte in djupare på detta, säger han.
De som vill kan förbeställa en Uniti-bil med en fullt återbetalbar deposition på 1 400 kronor. De första leveranserna är planerade till slutet av 2019. Men det är oklart när alla som gjort förbokningar, och senare också väljer att fullborda köpet, får sina bilar inom den givna tidsramen.
– Vi kan inte garantera att alla i hela världen som beställt en bil av oss får den levererad i slutet av 2019, man vet aldrig vad som händer. Men vi kommer att sträva efter att leverera bilarna så fort som möjligt, säger Robin Eriksson.
Gå till toppen