Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

Svåra val och kval i omstritt robotspel

I en nära framtid kan mänskligheten luta sig tillbaka och låta människoliknande robotar sköta de flesta jobb i samhället. Men under ytan kokar de artificiella känslorna snart över. Ska robotarna resa sig i en blodig revolt – eller hitta en fredlig lösning? Det är helt upp till den som spelar nya ”Detroit: Become human”.

Hushållsroboten Kara, och spelaren, ställs inför ett svårt dilemma i ”Detroit: Become human”. Pressbild.Bild: Quantic Dream
Äventyrsspelet, som släpps i dag, låter spelaren iklä sig rollerna som tre av de miljontals tänkande tjänsterobotar som befolkar ett fiktivt framtida Detroit.
Staden är en pyrande krutdurk av motsättningar mellan maskiner och människor och historien säger mycket om den värld vi lever i idag, enligt spelets huvudförfattare Adam Williams.
– Vi använder robotarna för att utforska sådant som segregation, förtryck och orättvisor. Och faktumet att artificiell intelligens finns på horisonten gör det ännu mer intressant. Det inte längre en abstrakt fråga. Tekniken finns redan här, men de moraliska frågorna kvarstå, säger han.
Bakom står den franska utvecklaren Quantic Dream, kända för spel som går ut på att delta i interaktiva historier snarare än att skjuta och hoppa. De ofta svåra val som spelaren ställs inför formar berättelsen och för den framåt.
I "Detroit: Become human" har man gått längre än tidigare, enligt Williams.
– I de sista scenerna i spelet vet vi att det finns över 1 000 olika kombinationer av berättelsen. Och man kan förlora alla spelbara figurer innan spelet är slut, säger han.
– Våra tidigare spel har kretsat kring några få rollfigurer, men i "Detroit" får spelarens handlingar konsekvenser för hela samhället i spelet, eftersom det går omkring miljontals robotar på gatorna.
Ämnet är knappast nytt. Sedan författaren Isaac Asimov formulerade "robotikens lagar" på 50-talet har otaliga verk utforskat de existentiella dilemman som kan uppstå kring tänkande maskiner.
Så finns det något som får "Detroit: Become human" att sticka ut i genren? Adam Williams återkommer återigen till valmöjligheterna.
– Sci-fi har nästan alltid en moralisk vinkel. Den är antingen dystopisk eller utopisk. Men eftersom Detroit är ett interaktivt drama formar du som spelare din egen version, säger han.
Att få publiken att sympatisera med spelets huvudpersoner, tre maskiner, var en utmaning för manusförfattarna, enligt Williams. Samtidigt tycker han att temat blir extra intressant just i ett spel.
– Det är ju faktiskt vad tv-spel alltid har gjort. Varje gång du känner något för en spelfigur, varje gång du försöker hålla Sonic vid liv, då är det för att du bryr dig om något digitalt och syntetiskt. Vi lever redan i ett samhälle där vi har djupa band till syntetiska figurer, säger han.
"Detroit" har orsakat en del rabalder redan före lanseringen. I ett förhandsklipp i höstas visade Quantic Dream upp en scen från spelet där en av huvudpersonerna, hushållsroboten Kara, ställs inför ett svårt val: Hennes ägare misshandlar sin dotter.
Spelaren kan ingripa och rädda dottern – men om Kara i stället passivt tittar på blir flickan misshandlad till döds. Kritiker menade att scenen trivialiserar barnmisshandel och inte borde höra hemma i spelsammanhang.
Men Adam Williams ställer sig frågande varför något som skulle vara okej i en bok eller i en film inte får förekomma i ett spel.
– Ordet "spel" får många att tänka på en leksak eller ett tidsfördriv. Men här ville vi skapa något som inte låter dig glömma världens problem utan som gör det motsatta. Om man inte tror att ett spel kan göra det så förstår jag att man tycker att “Detroit” är kontroversiellt, säger han.
Fakta

"Detroit: Become human"

Spelet är utvecklat av franska Quantic Dream med speldesignern David Cage i spetsen. Studion har tidigare skapat spel som "Heavy rain" och "Beyond: Two souls".

Spelet är för en spelare och utspelas i tredjepersonsperspektiv med tre spelbara rollfigurer. Samtliga huvudpersoner kan dö. Om det händer fortsätter handlingen utan dem och därför finns det inget "game over". Manuset, på 3000 sidor, tog över två år att färdigställa, enligt Adam Williams.

"Detroit: Become human" släpps exklusivt till Playstation 4.

Gå till toppen