Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Aktuella frågor

Debattinlägg: ”Det brinner i knutarna om Sverige ska hinna göra de investeringar som behövs för att inte stoppa upp trafiken genom de tre länderna.”

Regeringen behöver ta vara på de möjligheter som en ny förbindelse mellan Danmark och Tyskland innebär. Det skriver Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande i Skåne, och Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

Fehmarn bältBild: Björn Hellström
Den fasta förbindelsen under Fehmarn Bält, mellan Rödby i Danmark och tyska Puttgarden, blir världens längsta väg- och järnvägstunnel och väntas stå klar inom tio år.
Fehmarn Bält-förbindelsen är en av de största satsningarna på trafik i EU och skapar möjligheter att arbeta inom ett större geografiskt område, från Köpenhamn till Hamburg. Med rätt åtgärder och satsningar kan Sverige ta del av effekterna. Men för att det ska bli verklighet behöver regeringen investera i vägar och järnväg i Skåne och ta fram en strategi för hur Sverige ska utveckla sitt samarbete med Tyskland.
I morgon inleds årets upplaga av Fehmarnbelt Days i Malmö, där ansvariga ministrar från Tyskland, Danmark och Sverige deltar i diskussioner om de tre ländernas gemensamma framtida utveckling.
Att konferensen sker i Malmö är ett uttryck för att Sverige har en viktig roll i arbetet.
Öresundsbron, som binder samman Köpenhamn och Malmö, är också ett bra exempel på vad en fast förbindelse kan betyda. Innan bron byggdes var den dagliga pendlingen mellan Malmö och Köpenhamn cirka tusen personer. Idag är antalet femton gånger större.
Den fasta länken mellan Sverige och Danmark har gett företag i Öresundsregionen tillgång till ny spetskompetens och stora delar av hela Sveriges exportindustri tillgång till nya marknader.
Tyskland är Sveriges största exportmarknad. Fehmarn Bält-förbindelsen gör möjligheten att transportera gods till Danmark än viktigare. Hur stor nyttan blir avgörs av hur väl regeringen möter de nya krav på väg och järnväg i Sydsverige som uppstår.
Det brinner i knutarna om Sverige ska hinna göra de investeringar som behövs för att Skåne som region och Sverige som nation inte ska stoppa upp den trafik som går genom de tre länderna.
När Fehmarn Bält-förbindelsen står klar tar en tågresa mellan Malmö och Hamburg cirka tre timmar – snudd på halva restiden jämfört med idag. Det gör Skåne till en del av en gränsöverskridande region med nästan nio miljoner människor. Med nya affärsmöjligheter som följd.
Bättre förbindelser får också stor betydelse för den svenska besöksnäringen, bland annat med Köpenhamn-Malmö som ett framtida centrum för tågtrafik mellan Skandinavien och övriga Europa.
Nya fasta förbindelser över Sundet, som en Öresundsmetro Köpenhamn-Malmö och en HH-förbindelse, mellan Helsingör och Helsingborg, skulle öka Sveriges chanser att ta del av de nya tillväxtmöjligheter som Fehmarn Bält-förbindelsen ger.
Regeringen behöver nu också satsa på att bygga bort flaskhalsar i Sydsveriges väg- och järnvägsnät. De åtgärder som krävs är:
* dubbelspår mellan Helsingborg och Ängelholm.
* dubbelspår mellan Helsingborg och Kristianstad.
* fyrspår mellan Lund och Hässleholm.
* utbyggnad av Malmö centralstations bangård för att möta den framtida trafikutvecklingen.
Regeringen behöver ta vara på de möjligheter som en ny förbindelse mellan Danmark och Tyskland innebär.
Fehmarn Bält-förbindelsen gör att Tyskland kommer närmare Sverige och därför bör regeringen också ta fram en nationell strategi för hur samarbetet med Tyskland kan stärkas.

Katrin Stjernfeldt Jammeh

Henrik Fritzon

Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) är kommunstyrelsens ordförande i Malmö.
Henrik Fritzon (S) är regionstyrelsens ordförande i Skåne.
Läs mer: Debattera på Aktuella frågor – så här gör du
Gå till toppen