Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Huvudledare

Ledare: Samhällskontraktet hotas. Visa att staten bryr sig.

Ardalan Shekarabi och Mats Sjöstrand på tisdagen.Bild: Jonas Ekströmer/TT
Samhällskontraktet börjar bli naggat i kanten. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) konstaterar det själv.
"I en tid när tilliten till staten ifrågasätts är det viktigt att upprätthålla förtroendet", säger han i en kommentar till den nya Servicekontorsutredningen.
Staten borde i högre grad finnas på plats i de områden där dess närvaro uppfattas som låg, påpekar utredaren Mats Sjöstrand. Han föreslår 27 nya statliga servicekontor runt om i landet. Redan idag finns ett hundratal sådana på olika håll där medborgare kan komma i kontakt med Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten. Tanken är nu att även Arbetsförmedlingen ska kopplas till kontoren och att de ska placeras där de anses behövas som mest.
Fyra av de nya kontoren förläggs till avfolkningsorter som Storuman och Åsele, men det handlar inte i första hand om glesbygdsproblematik. Elva kontor ska öppna i utsatta områden i mellanstora städer. Landskrona föreslås få ett i Karlslund och Helsingborg ett, till exempel på Dalhem eller Söder. Resterande tolv kontor vill utredningen se i storstadsområden.
Lokaliseringarna säger något om utmaningarna som Sverige står inför: det måste vara både möjligt och tryggt att bo var som helst i landet. Fler servicekontor är naturligtvis bara en liten del i arbetet för detta, men en god början som stärker känslan av statligt engagemang.
Visst har myndigheternas internet- och telefontjänster utvecklats under de senaste decennierna, men ibland behövs en människa att tala med, en företrädare för en statlig myndighet som kan lyssna, förklara och hjälpa till. Då duger det inte att regelmässigt bli hänvisad till en lång telefonkö eller till ett kontor som ligger många mil bort. Dessutom är det bra att staten samlar myndigheter med närliggande verksamheter så att samarbetet kan utvecklas ytterligare mellan dem.
Cirka 185 miljoner kronor per år talar Shekarabi om att avsätta för att finansiera satsningen. Så ska 377 personer kunna anställas på landets nya servicekontor redan till år 2020.
Det är utmärkt om staten så snart ökar närvaron där invånarna upplever att den har dragit sig tillbaka. Men sedan gäller det att staten även i andra avseenden visar större förståelse för deras levnadsvillkor.
"Det måste vara möjligt att leva och bo i glesbefolkade delar av Sverige", säger finansminister Magdalena Andersson (S) till Expressen mot bakgrund av hur bensinpriserna har skjutit i höjden. Hon öppnar för att justera möjligheten till reseavdrag, vilket kan vara på sin plats. Alla har inte nära till jobbet eller tillgång till god kollektivtrafik.
I de utsatta områdena handlar det inte minst om att upprätthålla lag och ordning. De som inte känner sig trygga där de bor lär knappast heller känna starkt förtroende för staten. Därtill måste mer göras för att bryta utanförskap och få fler att känna sig delaktiga i samhället. Att få fler i arbete är en viktig del av detta och att stärka Arbetsförmedlingens närvaro räcker inte i sig. Nya vägar måste öppnas in på arbetsmarknaden, bland annat genom satsningar på fler enkla jobb.
"Vi har en skyldighet gentemot alla", säger Shekarabi till Ekot.
Så sant. Medborgarna får inte känna att rätten till hjälp och service från samhället är beroende av var de bor. När tilliten till staten ifrågasätts måste de styrande svara – trovärdigt och tydligt. Att öka servicenärvaron är klart befogat, men det är viktigt att ansträngningarna inte stannar vid det.
Samhällskontraktet måste ständigt stärkas mot brister som får det att framstå som irrelevant. För också den starkaste välfärdsstat bygger på medborgarnas förtroende.
Gå till toppen