Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Signerat

Mats Skogkär: Stor skandal med små konsekvenser.

Ordföranden Andreas Norlén (M) och vice ordföranden Björn von Sydow (S) i centrum när KU på torsdagen presenterade resultaten av sin granskning av regeringen.Bild: Henrik Montgomery/TT
Två tidigare ministrar och statsminister Stefan Löfven (S) får kritik av riksdagens konstitutionsutskott, KU, för sin hantering av Transportstyrelsens it-upphandling.
Förre inrikesministern Anders Ygeman (S) blev med KU:s ord "förhållandevis tidigt" informerad av sitt eget departement om det inträffade. Han borde då ha förstått hur viktigt det var att följa utvecklingen och att information fördes vidare till övriga departement och till statsrådsberedningen, där statsministerns kansli ingår, anser KU:
"Det framstår som självklart att händelser av detta allvarliga slag bör tas upp direkt med statsministern och andra berörda statsråd."
Statsrådet med direkt ansvar för Transportstyrelsen, dåvarande infrastrukturministern Anna Johansson (S), fick först i ett sent skede veta om it-läckan, trots att informationen fanns på hennes departement på ett tidigt stadium.
Att Johansson och hennes statssekreterare inte diskuterat om Transportstyrelsen medvetet agerat på ett sätt som medfört risker för rikets säkerhet finner KU "uppseendeväckande".
Även statsminister Löfven får en släng av KU:s slev. Att rutinerna för informationsöverföring brast bär Löfven det yttersta ansvaret för, konstaterar KU.
Det är lätt att förundras över hur dåligt kommunikationen tycks ha fungerat inom regeringen.
Hur kunde det komma sig att statsministern var sist av alla berörda att få reda på att Säpo slagit larm om säkerhetsrisker i samband med att it-driften lagts ut på entreprenad?
Hur kunde det komma sig att statsministern var bland de sista av alla inblandade att få veta att Transportstyrelsens generaldirektör medvetet brutit mot lagar till skydd för känsliga och hemliga uppgifter?
Även efter KU:s granskning framstår detta som ytterst märkligt.
Det är dessutom inget litet vardagligt missgrepp den här historien handlar om.
Tekniker vid dataföretaget IBM och dess underleverantörer i utlandet fick tillträde till Transportstyrelsens hela it-system från och med maj 2015, utan att säkerhetsprövas. Obehörig personal hade därefter tillgång till en formlig guldgruva av hemliga uppgifter i närmare två och ett halvt år, ända fram till oktober 2017.
På grund av myndighetsledningens medvetna lagbrott – eller "avsteg från lagen" som det beskrevs i förskönande ordalag – äventyrades uppgifter som är känsliga för såväl rikets som enskilda individers säkerhet.
Konsekvenserna av läckan ska, i alla fall officiellt, inte ha varit allvarliga. Men som Transportstyrelsen konstaterade i en egen rapport efteråt: eftersom informationen kan ha fallit i orätta händer måste ansvariga myndigheter också utgå från att så har skett.
Den förhållandevis raka kritiken mot Ygeman, Johansson och Löfven från ett enigt KU får trots allt ses som en framgång, inte minst med tanke på att det är valår.
Utöver detta? Inte mycket.
Fast väljarnas dom återstår. I september kan de politiker som bär ansvaret för it-haveriet ställas till svars.
Anders Ygeman lämnade sin statsrådspost för att istället bli partiets gruppledare i riksdagen och draglok under valrörelsen. Han håller själv öppet för att återvända som statsråd efter valet – om S lyckas behålla regeringsmakten.
Anna Johansson har av sina partivänner i Göteborg belönats med en förstaplats på riksdagslistan.
Socialdemokraterna tycks inte förstå allvaret i det inträffade. Eller också förstår man men väljer att låtsas oförstående eftersom Transportstyrelseskandalen väcker välgrundat tvivel om partiets regeringsduglighet.
Gå till toppen