Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Bankernas tips: Så undviker du bankbedragare

Var alltid misstänksam om din bank ringer. Och mejlar den om bankbedrägerier – räkna med att mejlet i sig är ett bedrägeri. Här är tipsen för hur du undviker att bli lurad.

Ett samtal från "banken" kan i själva verket vara ett samtal från en bedragare som vill komma åt ditt bank-id och tömma ditt konto. Arkivbild.Bild: Andreas Hillergren/TT
Nyligen gick de stora bankerna Swedbank, Nordea och SEB tillsammans med polisen ut i en gemensam varningskampanj.
Antalet bedrägerifall har under senare år eskalerat så pass kraftigt att man från såväl bank- som polisväsende ser att man behöver agera.
– För ett par år sedan fanns inte det här, utan det började i mitten av förra året och har ökat sedan dess. Det är flera hundra som har drabbats och det handlar om flera miljoner kronor. De tömmer allt du har på dina konton, säger Jan Olsson, expert på polisens bedrägericenter.
Vid bedrägerierna uppger sig bedragarna att ringa från en bank och uppmanar kunderna att använda sitt mobila bank-id.
– De har blivit väldigt duktiga på att manipulera folk. De låter auktoritära, har ett vårdat språk och använder rätt termer, säger Jan Olsson.
Hur ska man då som bankkund agera och framförallt, vad kan man förvänta sig från bankerna när det gäller kommunikation med sina kunder?
TT har varit i kontakt med Swedbank och Nordea. Båda bankerna uppger att de i vissa fall ringer upp kunder, dock utan att begära att kunden använder mobilt bank-id.
"Det händer att vi informerar en kund om att vi exempelvis spärrat ett kort där vi sett att misstänkt otillbörliga transaktioner skett. Men i sådana samtal informerar vi endast och berättar att vi skickat ut ett nytt kort – vi ber inte om koder till bankdosan eller ber kunden starta sitt mobila bank-id", skriver exempelvis Swedbank i en kommentar.
Såväl Swedbank som Nordea uppmanar sina kunder att alltid motringa.
"Vi uppmanar våra kunder att vara mycket försiktiga om de blir uppringda och att om man blir misstänksam, lägga på och kontrollringa", säger Nordea i en kommentar.
När det gäller eventuell ersättning för bedrägerier vill bankerna inte uttala sig utan skriver att man gör en samlad bedömning i varje enskilt fall.
Klart är dock att det i nuläget finns ett ärende hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Där ska bankernas ansvar avgöras och beslutet väntas bli vägledande för om kunder ska få någon ersättning.
Klart är också att det här är ett brott där det är mycket svårt att komma åt bedragarna.
– Det är folk som kopierar de här metoderna. Det är som att rycka upp ogräs, det växer upp nytt sedan, säger Jan Olsson.
Fakta

Så agerar bankerna

Storbankerna Swedbank, Nordea och SEB har gjort en gemensam aktion gentemot bedragare. Så här svarar bankerna på frågor hur man agerar i kontakt med kunder och misstänkta bankbedrägerier.

1. Ringer ni någonsin upp en kund för att meddela att man utsatts för bankbedrägeri?

SEB: Om vi på banken verkligen har upptäckt problem med ditt kort eller konto kan vi se det utan att vi behöver ringa dig eller att du behöver logga in. Det är viktigt att komma ihåg att vi alltid kan se kundens transaktioner, har system som upptäcker misstänkta transaktioner och för att stoppa ett misstänkt bedrägeri och det krävs inte en inloggning eller en telefonkontakt. Däremot hör vi ju självklart av oss till våra kunder om vi upptäckt ett misstänkt bedrägeri exempelvis gentemot ditt bank- eller kreditkort.

Swedbank: Det händer att vi informerar en kund om att vi exempelvis spärrat ett kort där vi sett att misstänkt otillbörliga transaktioner skett. Vid sådana samtal informerar vi endast och berättar att vi skickat ut ett nytt kort – vi ber inte om koder till bankdosan eller ber kunden starta sitt mobila bank-id.

Nordea: Om våra kontrollsystem ser misstänkt aktivitet på ett konto så söker vi kontakt. Det betyder dock inte att vi löser frågan i det samtalet.

2. Skickar ni någonsin e-post om bedrägerier?

SEB: Vi kontaktar inte enskilda kunder och efterfrågar deras inloggningsuppgifter eller koder via e-post med anledning av misstänkt bedrägeri. Däremot kommunicerar vi med våra kunder löpande via e-post med information och upplysningar. Vi har bland annat gått ut med information om hur man kan skydda sig mot bedrägerier.

Swedbank: Nej.

Nordea: I normala fall gör vi inte det, men det kan finnas exempel på mejl i detta ämne i en konversation initierad av kunden.

3. Hur ska en kund kunna försäkra sig om att det är banken som ligger bakom e-post eller telefonsamtal om bedrägerier?

SEB: Om du blir uppringd med ett påstått bedrägeri, avsluta samtalet. Känner du dig osäker, ring upp oss. Skriv in numret manuellt i stället för att använda telefonens återuppringningsfunktion.

Swedbank: Be att få motringa. Slå in numret till bankens kundtjänst manuellt, ring inte upp med återuppringningsknappen. Som regel, banken ber inte om dina koder till bankdosan eller ber dig starta mobilt bank-id vid den typen av kontakt.

Nordea: Vi uppmanar våra kunder att vara mycket försiktiga om de blir uppringda och att om man blir misstänksam, lägga på och kontrollringa genom att själv slå in numret till banken. Lämna aldrig ut dina personliga koder eller kontouppgifter och använd aldrig bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig.

Fakta

Så här skyddar du dig mot bedrägerier

Lämna aldrig ut personliga koder eller kontouppgifter till någon.

Använd aldrig ditt bank-id på uppmaning av någon som kontaktar dig.

Vid minsta misstanke, lägg på luren och kontrollring genom att själv kontakta din banks kundtjänst.

Blir du ändå drabbad – polisanmäl händelsen. Anmäl såväl bedrägeriförsök som genomförda bedrägerier.

Läs alla artiklar om: Bank-id-bluffar
Gå till toppen