Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Huvudledare

Ledare: Trafikpolitik utan visioner. Snabbtåg nu.

En syn skånska tågpendlare tvingats vända sig vid.Bild: Mårten Svemark
I likhet med "säkert som ett brev på posten" kan väl talesättet att något "går som tåget" numera enbart användas ironiskt.
Fråga bara skånska pendlare.
Fast snart ska det bli ändring – och ordning – lovar regeringen, som i veckan presenterade sin stora infrastrukturplan.
Regeringen kallar det en historisk satsning, i runda slängar 700 miljarder kronor över tolv år, 2018–2029. Fast för skånskt vidkommande blev det något av en tummetott som Mäster skräddare, infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), levererade.
Skåne får förvisso mer pengar än många andra län till väg- och järnvägsbyggen, drygt 20 miljarder, men sett till befolkningsstorlek samt omfattningen av det skånska trafiknätet – och omfattningen av dess brister – är summan allt annat än överväldigande.
Eneroth talade om hur regeringens plan innebär en vändning efter "år av underinvesteringar". Och det är just det. Det finns så mycket att åtgärda för att dagens kollektivtrafik – och därmed pendlarnas vardag – ska fungera på ett acceptabelt sätt att viktiga framtidsinriktade satsningar får stå tillbaka.
Här finns exempelvis inga pengar till en utbyggnad av E6. De 6,9 miljoner kronor som avsatts till en analys av "en ny strategisk förbindelse" mellan Helsingborg och Helsingör – en HH-tunnel – är i praktiken ett gammalt anslag i ny förpackning.
Samma sak med höghastighetstågen. Regeringen samtalar med de borgerliga partierna och V. En bred uppgörelse krävs. Men innehållet? Utbyggnaden ska enligt regeringen ske "i en takt som ekonomin tillåter och på ett kostnadseffektivt sätt".
Men det tillvägagångssättet är motsatsen till kostnadseffektivt. Stambanor för höghastighetståg bör byggas i ett svep och så snabbt – och snart – som möjligt. Så länge inte hela sträckorna finns på plats existerar heller inte de stora fördelarna med höghastighetstågen. Och att vänta kanske ända till år 2095 – som det talats om – innan Malmö, Göteborg och Stockholm knutits ihop, är en evighet. Orimligt.
Ett kinesiskt konsortium erbjuder sig, enligt en debattartikel i Dagens industri (5/6), att projektera, bygga och ordna finansieringen av svenska höghastighetsbanor som skulle kunna stå klara på åtta år.
Nu finns det goda skäl att inte överlåta kontrollen över ett så stort och viktigt infrastrukturprojekt till diktaturens Kina. Men erbjudandet är en påminnelse om att kunnandet finns. Det nödvändiga kapitalet kan Sverige, med sin låga statsskuld, låna upp utan problem. Det som saknas är den politiska viljan, visionerna.
Och på tal om visioner.
Öresundsintegrationen har gått i stå. Till stor del på grund av gränskontrollerna. Det behövs en nystart. Ett prestigeprojekt kunde ge integrationen ny, nödvändig kraft. Ett sådant projekt är Öresundsmetron. Den skulle innebära smidigt resande mellan Malmö och Köpenhamn och på det sättet gynna arbetsmarknaden. Och dessutom avlasta den nuvarande Öresundsförbindelsen, som på sikt kommer att få kapacitetsproblem.
Det finns också ett talesätt som lyder: "Sikta mot stjärnorna, och du når trädtopparna." Om svenska politiker fortsätter att sikta på trädtopparna lär de inte nå långt.
Gå till toppen