Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kolumnen

Ingrid Runsten: Ingrid Runsten: ”Sluta hyckla om HH-förbindelsen.”

Tomas Eneroth (S) och Isabella Lövin (MP) presenterar regeringens infrastrukturplan.Bild: Fredrik Sandberg/TT
Det är kväll och trist att sitta och vänta på ett stillastående tåg i Ödåkra, bara några kilometer från målet. Resan började i Stockholm och det är fint att det numera går att åka direkt till Helsingborg. Men i Herrljunga var det banarbete, vilket ledde till en halvtimmes försening.
Några män på andra sidan gången luftar sina åsikter om svensk tågtrafik: sämre än dålig, allt är utslitet och ingen förstår hur mycket det kommer att kosta att fixa det. Kanske borde man samla in pengar på alla stillastående tåg.
Efter en kvart är det ledigt på enkelspåret in till Helsingborg C. Enligt regeringens nya plan ska det bli dubbelspår någon gång på 2020-talet. Men det kräver tunnel och får vänta ytterligare tio år.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kan ta de 6,9 miljoner som ska gå till en analys av ”en ny strategisk förbindelse” mellan Helsingborg och Helsingör och lägga dem på dubbelspår.
Ändå såg regionstyrelsens ordförande Henrik Fritzon (S) det som en framgång att HH-förbindelsen nämndes i regeringens tågplan. När Fritzon talade på första maj i Helsingborg sade han vad han väl trodde att publiken ville höra:
”Min ambition är att vi ska få till stånd ett skarpt beslut om att bygga under nästa mandatperiod.”
Få utanför Helsingborg delar den ambitionen. Den danska regeringen gör det inte. Den svenska regeringen är artigt ointresserad, men vill inte stöta sig med vare sig Helsingborg eller Malmö. Lite allmän välvilja kostar bara småslantar.
Ställ det mot uppmaningen från EU:s järnvägskoordinator, den irländske politikern Pat Cox, när han nyligen besökte Malmö och konferensen Fehmarn Belt Days:
”Regionen måste bestämma sig vilket av projekten som är starkast på båda sidor av Sundet.”
Sluta med den skånska bypolitiken där Helsingborg inte vill överge HH-planerna, Landskrona lobbar vidare för Europabanan till Köpenhamn och Malmö för metron. En ny fast Öresundsförbindelse måste bidra till tillväxt och jobb i hela regionen. Det, och klimatnytta, är de bärande argumenten och motsatsen till bypolitik. Den ska, om den alls ska byggas, öka kapaciteten för både persontåg och godståg.
Trafikkonsulent Mats Améen, tidigare chefsstrateg på Skånetrafiken, menar att en ny snabb järnvägsförbindelse mellan Malmö och Köpenhamn inte bara skulle gynna de båda städerna utan infrastrukturen i hela regionen och i flera länder. Han pekar på svagheten med en HH-förbindelse. Ingen regering i Danmark, oavsett politisk färg, har visat intresse för att bygga ut järnvägen på Nordsjälland.
Caroline Ullman-Hammer, vd för Öresundsbron, poängterar i en intervju att när bron så småningom behöver avlastas är en ren motorvägsförbindelse Helsingborg-Helsingör inte till någon hjälp.
Ansvariga politiker måste förmå att se längre än till stadsgränsen, längre än till landsgränsen. Och låta klimatfrågorna gå hand i hand med infrastrukturfrågorna.
Så sluta hyckla om en fast HH-förbindelse och kräv istället kompensation i form av fler och fungerande nordvästskånska tågspår.
Gå till toppen