Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sport

Helsingborgaren testar racinggränser dubbelt upp

Niclas Harbig slappnar av från jobbet som testförare med banracing.

Niclas Harbig från Gantofta är snabb såväl på jobbet som på racingbanan.Bild: Tomas Nilsson
Strax under svensk racings kungaserie, STCC, skördar helsingborgaren Niclas Harbig resultat i Ginetta-serien.
– Klart att man alltid vill vinna, det är ju det racing går ut på. Men framförallt är det kul. Jag har lurat in kollegor från firman som hjälper till i depån, säger 29-åringen som numera bor och verkar i Göteborg.
Och frågan är om någon i årets samlade racingcirkus har ett civilt yrke som är mer passande för racing än Niclas Harbig. Han är nämligen testförare, knuten till Volvoägaren Geely.
– Jag jobbar med CEVT (China Euro Vehicle Technology), ett bolag som Volvos kinesiska ägare skapat i Göteborg. Man jobbar tätt med Volvo och där utvecklar jag saker för ett kinesiskt bilmärke.
Vad kan man ta med sig i jobbet som testförare in i racingen?
– Analysgrejer. Man lär sig känna av förändringar vi gör med bilen. Att verkligen tänka efter när man väl kör.
Många timmar på Volvos testbana utanför Borås och vintertester i Arvidsjaur har gett ovärderlig erfarenhet.
– Visst, många kör bil varje dag, men i jobbet är den där rattvanan. Det är något annorlunda. Där kör jag hela tiden på gränsen precis som jag gör här. All biltid är bra biltid.
Satsningen i Ginetta-serien får han stå för själv. Det kostar en hel del pengar, men är samtidigt ett relativt ekonomiskt alternativ. Ginetta är en så kallad enhetsklass, vilket innebär att alla bilar är identiska, förutom till färgen. Vid problem kan förarna få hjälp med reparation, samt ha tillgång till extra reservdelar.
– Det är lite av en dröm sedan jag började plugga. Man har ju alltid drömt om att köra bil och få betalt. Det blir det dock inte inom racingen, säger han med ett leende.
Niclas Harbig är uppvuxen i Gantofta. Han sysslade som så många andra med fotboll och innebandy innan hans pappa fick honom att testa gokart vid tio års ålder.
– Det är inget jag ångrar. Jag håller gärna på med innebandy och fotboll också, men det är här jag har störst framsteg även om jag håller igång med innebandy på vintrarna.
Efter två racehelger är Niclas Harbig bra med i Ginettaserien. Tvåa och trea på Knutstorp följdes upp med två fjärdeplatser senast på Anderstorp. Det innebär en tredjeplats totalt.

Ginetta G40

Motor: Ford Zetec 1800cc, 165 hkr
Växellåda: Quaife 6-växlad, sekventiell
Däck: Michelin slicks + regndäck
Tomvikt: 820 kg
Gå till toppen