Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Är det operarevolution på gång?

Kvinnliga tonsättare förvisas ofta till korta format. Nu växer motståndet mot det musikaliska patriarkatet, skriver Hanna Höglund.

Victoria Borisova-Ollas nyskrivna ”Dracula” gjorde succé på Kungliga Operan i höstas.Bild: Carl Thorborg
När Isabelle Aboulkers queeropera ”Förvandlingar i helvetet” har Sverigepremiär i Malmö på fredag är det mer än ”bara en premiär”. Gruppen Den Andra Operan och skånska Operaverkstans satsning är en feministisk programförklaring i en vit och manligt dominerad konstmusikbransch som just nu skakar i sitt fundament. Alltfler kvinnor, och några män, med tioårsjubilerande föreningen KVAST (Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare) i spetsen gräver fram andra kvinnors glömda eller förbisedda musik ur arkiven.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen