Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Äntligen är Jeppe tillbaka i Helsingborg

Efter fjorton års frånvaro utgjorde Jeppe en välkommen syn när hon strax efter klockan tio på lördagen körde in i Helsingborgs hamn. Lite äldre, en smula uppfräschad men ack så efterlängtad.

Det var egentligen bara en ny nyans på fören som visade att det gått några år sedan sist. ”Lite smink kan man väl ändå unna den gamla damen? För man säger fortfarande hon om båtar, även om de heter Jeppe", säger Torkel Brunstorp.Bild: Jakob Thorell
Pernille, Jeppe, Erasmus och Magdelone. Det är en namnkvartett som ligger många helsingborgare varmare om hjärtat än till exempel Agneta, Benny, Björn och Anni-Frid. I en del fall är den kanske till och med mer välbekant.
Läs också Sista turan med Jeppe
Liksom ABBA kom Helsingborgskvartetten med åren att splittras. Men efter att under ett par år varit den enda Sundsbussen i trafik fick Pernille på lördagen återigen sällskap av sitt systerfartyg Jeppe.
"Jag har ju jobbat på bland annat Jeppe. Men det var den första Jeppe, detta är egentligen Jeppe II, som började köra på 70-talet”, säger Bernard Nilsson.Bild: Jakob Thorell
– Det är en nostalgisk känsla som är lite svår att förklara. Alla Sundsbussarna finns i mitt hjärta eftersom jag förutom att åka privat har jobbat på de båtarna under så många år, säger Bernhard Nilsson, som kom i god tid till premiärturen halv elva.
Även Eva Håieff kom i god tid och liksom Bernard Nilsson har hon massor av minnen från Jeppe.
En gång i halvtimmen är det som gäller numera. Ägaren Hans Froholt och pr-konsulten Torkel Brunstorp vill dessutom satsa på avgångar från klockan sex på morgonen. "Vi ska titta på det fram till hösten, eftersom vi tror att många skulle vilja pendla”, säger de.Bild: Jakob Thorell
– Man åkte ju över varje lördag för att handla förr i tiden och alltid med Sundsbussarna. Det är en skönare upplevelse när man sitter närmare vattnet. De andra båtarna är för stora, säger hon.
För tydlighetens skull gör hon en gest mot Scandlinesfärjan på andra sidan hamnen, dock utan att bevärdiga den med en blick.
Kaptenen på premiärturen, Brian Scheil, visade stolt upp sin kommandobrygga, där de flesta inredningsdetaljerna fortfarande är av trä.Bild: Jakob Thorell
– Det är dejligt! Vi har arbetat i tre år nu för att få köpa tillbaka Jeppe. Och nu får vi ju också en tätare turtrafik med avgång varje halvtimme och turer city till city, säger Sundsbussarnas danske ägare Hans Froholt som förstås också åkte med.
Efterfrågan på ytterligare en båt på rederiet har varit stor hos passagerarna under lång tid. Att det blev just Jeppe som återvände beror mest på att hon var lättast att få tillbaka.
En del uppfräschningar har gjorts på varvet i Gilleleje, men för passagerarna var det mesta sig likt ombord.Bild: Jakob Thorell
– Jeppe fanns i närheten. Efter att hon köptes av Spar Shipping har hon gått i trafik mellan Ven och Köpenhamn de senaste åren. En annan av de klassiska Sundsbussarna ligger i Landskrona, men den ägaren var visst inte villig att sälja, säger Torkel Brunstorp, pr-konsult för Sundsbussarna.
– En av de andra färjorna lär numera vara safarifartyg på Island. Andra fungerar som skolskjutsar i norska fjordar.
Det var en halvfull Jeppe som 10.30 satte kurs på Helsingör. Många hade beställt biljetter till senare avgångar istället.Bild: Jakob Thorell
Förutom den ökade turtätheten ser Torkel Brunstorp även andra fördelar med att Jeppe återvänder.
– Förutom vanliga turer har vi ju också en del specialevenemang, med bingokvällar, partyturer, vinprovningar och liknande. Det krävs att man hittar på något när man kör små båtar. En båt till att pussla med innebär ytterligare möjligheter att arrangera sådana saker.
Läs också Jeppe kommer tillbaka – dubbelt så många turer över sundet för Sundsbussarna
Det är förstås en hel del Sundsbussar som trafikerat Öresund genom åren. Följande får väl ändå räknas till de mest klassiska. (Parentesen anger året de togs i bruk):
Henrik (1958), Pernille I (1958), Jeppe I (1959), Henrik II (1964), Pernille II (1965), Baronen (1969), Erasmus (1972), Magdelone (1972), Jeppe II (1974) och Pernille III (1981).
Gå till toppen