Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

Kritiken mot Roskilde: Drivs av profit

Roskildefestivalen får kritik för att drivas av profit.Bild: Melissa K hn Hjerrild
Det har blivit mindre lönsamt för ideella föreningar att sälja mat på Roskildefestivalen och föreningarna kritiserar nu festivalarrangören för att drivas av ren profit.
– Man märker att det blir mer och mer en tillställning som fokuserar på att tjäna pengar, säger Per Rosén, ungdomsledare som hållit i matservering sedan 1982, till Avisen.dk.
Tidigare har många av festivalens restaurangtält drivits av frivilliga från traktens idrotts- och kulturföreningar. Det har ändrats och alltfler tält tas över av restauranger. Felet, menar föreningarna, ligger hos festivalarrangören som ställer samma krav på föreningarna som på företagen vad gäller bland annat administration, leverantörsavtal, kravodlat och hygien.
Festivalen själv menar att de prioriterar samarbetet med ideella föreningar.
– Vi väljer alltid i första hand en ideell förening, om de kan lösa det uppdrag det handlar om, säger festivalens kommersiella chef Lars Orlamundt till Ritzau.
Festivalen som startar på söndag väntar 130 000 besökare.
Läs alla artiklar om: Roskildefestivalen 2018
Gå till toppen