Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Sven-Åke Olofsson: Sven-Åke Olofsson: ”Samhällskriser kan ofta förvärras av slumpen.”

Bild: Erik Nylund
I krisen prövas samhällets minsta beståndsdelar.
För en månad sedan lamslogs Höganäs kommun av ett strömavbrott, för vissa upp till 19 timmar, efter att en lastbil kört in i en högspänningsstolpe. Kortslutningen spred sig i systemet, bokstavligt talat. All normal samhällsservice slogs ut eller påverkades svårt – från avloppsrening till mobiltelefoner.
Många inslag var oförutsedda. Vad händer när förskolor stängs? Jo, föräldrar måste ta hand om sina barn, föräldrar som kanske har nyckelposter i krishanteringen. Och så det som ligger paniken nära. I Höganäs fanns det några personer som påstås ha beväpnat sig och vaktade sitt hus när de utan all information undrade om det var kriget och inte krisen som kommit.
Man kan le lite åt panikungar och hjälplöshet. Men samhället klarar inte på lång sikt denna typ av utmaningar.
Höganäs utgör en provkarta på vad som händer när till exempel elen slås ut under längre tid. Informationen sinar i takt med att ström för mobiler och sändarmaster tar slut. Affärer och bensinstationer stängs. Läkarmottagningar står utan stödfunktioner. I Höganäs fungerade inte ens kontakterna med det stora samhällets larmfunktioner ordentligt. Samtliga kommunens förvaltningar har nu fått i uppdrag att analysera händelsen och lämna rapporter i augusti. En allvarlig sak var att det viktiga meddelandet till allmänheten, VMA, fastnade hos SOS Alarm.
Höganäs tänker öva mer krishantering. Minst en stor lokal övning om året. Det funderas på att utrusta mer kritisk verksamhet med radiotelefoni. Reservkraft för mobilmaster måste fungera längre än några timmar.
Samhällskriser kan ofta förvärras av slumpen. Som i Höganäs när elen inte kunde kopplas om på grund av reparationsarbeten på andra håll i nätet. Och det goda blir ibland det bästas fiende. Olika förvaltningar skickade ut löpare för att ge information. Problemet var att de ibland gav motstridig information. Och även om det fanns reservkraft på vissa ställen visste inte tjänstgörande personal hur man fick igång den.
Peter Schölander (M) är kommunstyrelseordförande i Höganäs. Han har pekat på hur kritisk kommunikationen är, hur man ska kunna nå medborgarna när det inte går att kommunicera internt ens. Och det blir inte lättare av att styrningen av alltfler samhällsfunktioner som polis, brandkårer, vattenförsörjning och el centraliseras.
Snabbt anmäler sig annat som distribution av livsmedel och mediciner och drivmedel när elen försvinner och kortbetalning upphör och lagrad information på nätet inte nås. Handeln har en rejäl hemläxa att bearbeta liksom vård och apotek.
Skånska kommunledningar bör snarast boka in ett besök hos kollegerna i Höganäs och lyssna och lära av det som fallerade och det som gjordes bra. Precis som i Höganäs kommer de i ett krisläge inte bara att utsättas för tuff press i realtid utan också hård kritik i efterhand för det som inte fungerade.
Gå till toppen