Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Båstad

Blandat gott i påsen när matproducenter går ihop

Det är många som vill köpa sina matvaror direkt från producenten, av miljöskäl eller för att det känns lite lyxigare. Genom nätverket Tärroar kan även de producenter som saknar egen gårdsbutik nå ut till köpare.

Bengt Gunnarsson har arbetat med livsmedel hela sitt liv, bland annat som rådgivare åt Findus.Bild: Peter Stenhotten
Det franska ordet ”terroir” kan löst översättas med ”platsens känsla” och används till exempel för att beskriva karakteristiska kvalitéer hos olika jordbruksprodukter från samma område.
– På skånska skulle man skriva det som ”Tärroar”. Vi valde det namnet på vårt nätverk som ska binda samman konsumenter och jordbruksproducenter här på Bjäre, säger Åsa Ragnarsson, som är något av en nätverkets spindel.
Tidigare har det ofta bara varit restauranger som fått tag i den närproducerade maten. I vintras föddes idén att hjälpa privatpersoner att hitta de lokala godsakerna.
– Alla gårdar har inte gårdsbutiker utan säljer direkt till grossist. Samtidigt finns det många som gärna vill ha tag i de här råvarorna för att använda hemma. Så vi försöker korta ner vägen från jord till bord skulle man kunna säga.
Idén mynnade ut i ett projekt som finansieras med pengar från länsstyrelsen. Sex gånger om året sätter nätverket ihop en matkasse som innehåller mat från det tjugotalet gårdar som är med i projektet.
– Det blir ju förstås ett urval av säsongens skafferi. Vi har en projektanställd, Bengt Gunnarsson, som åker runt till gårdarna och väljer ut vad som hamnar i matkassen. Eller rättare sagt kassarna, för allt ryms inte i en påse, säger Åsa Ragnarsson.
Så här långt har nätverket ett fyrtiotal privatpersoner som kunder. Den siffran hoppas Åsa Ragnarsson bättra på när man nu ökar mängden matvaror i kassarna ytterligare.
– Nu i augusti kommer man att kunna köpa fem kassar. En med kött och fågel, en grönsakskasse, en fruktkasse, en mejerikasse och en kasse med alkoholfria närproducerade drycker.
Än så länge måste kunderna beställa sina matkassar på Tärroars hemsida, men planerna är större än så.
– Vi jobbar nu med att få till riktigt bra funktioner för logistik och försäljning. Vi hoppas ju att i framtiden kunna sälja inte bara till Bjärebor utan till hela Öresundsregionen. Kanske kan vi en dag till och med öppna två saluhallar. En faktisk saluhall här i trakten och en virtuell saluhall på nätet, säger Åsa Ragnarsson.
Gå till toppen