Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Min mening

Läsartext: Så gick det för resenären som inte hade Skånetrafikens app

Det är inte självklart att känna till hur Skånetrafikens biljettsystem fungerar, särskilt inte för en resenär som kommer uppifrån landet.Bild: Johan Nilsson / TT
En man skyndar sig av ett försenat Öresundståg som precis anlänt till Lunds centralstation. Han bär en resväska i varje hand och småspringer mot ett stillastående SJ-tåg mot Göteborg. Han når fram till tåget och trycker på dörrknappen flera gånger för att öppna de stängda dörrarna, dörrarna förblir stängda och efter några sekunder startar tåget och lämnar både mannen, resväskorna och Lund efter sig.
Mannen tittar sig omkring och ser ett Öresundståg mot Göteborg på perrongen och beger sig skyndsamt dit släpande på sina väskor. Han kommer lyckligt ombord och när konduktören kommer för att kontrollera biljetterna visar mannen upp sin SJ-biljett och förklarar situationen.
Konduktören lyssnar uppmärksamt och förklarar sedan för mannen att biljetten inte gäller på Öresundstågen och att han måste lösa en ny biljett för att få åka med. Mannen är nöjd med det beskedet och är beredd att lösa en ny biljett men det visar sig då att konduktören inte har biljetter att sälja. Konduktören frågar istället den resande om han har Skånetrafikens app i sin telefon och förklarar att han då själv kan köpa sin biljett. Den resande förklarar att han kommer uppifrån landet och aldrig har hört talas om vare sig Skånetrafiken eller deras appar, konduktören svarar beklagande att mannen då antingen får betala 1 000 kronor i böter, eller kliva av tåget när det stannar vid nästa station.
Nu ingriper en annan resenär i kupén och frågar mannen om han har Swish på sin telefon, när denne svarar jakande på frågan erbjuder sig resenären, som uppenbarligen har Skånetrafikens app på sin telefon, att lösa en biljett till den biljettlöse mannen om denne swishar biljettkostnaden till honom.
Konduktören lyssnar uppmärksamt på samtalet och går efter en stunds tvekan med på arrangemanget, transaktionerna utförs och konduktören kontrollerar och godkänner den nyinköpta biljetten och färden mot Göteborg fortsätter under tystnad.
Att Skånetrafiken har problem med sin tekniska utrustning är välkänt och dokumenterat. Att de saknar förmåga och en trovärdig plan att rätta till det hela är också välkänt. Att felet beror på ”någon annan” har väl de flesta förstått vid det här laget. Att det saknas förmåga att rätta till de tekniska problem som finns är en sak, men att det saknas förmåga att ge konduktörerna en så enkel instruktion som att göra vad de kan för att underlätta att resenärerna kommer fram till sina resmål kan väl inte vara en helt omöjlig uppgift? Speciellt då som resenärernas problem orsakats av Skånetrafikens oförmåga att bedriva tågtrafik.

Ulf T.

Läs mer: Skriv på Min mening
Gå till toppen