Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Resor

Rostiga rulltrappor stoppar tågtrafiken

Två pendeltågsstationer i centrala Stockholm har stängts på grund av trasiga rulltrappor. Stoppet drabbar även SJ:s resenärer. Ännu kan ingen säga när stationerna kan öppna igen. – När vi öppnade rulltrappan fann vi rost och ett omfattande slitage, säger Caroline Ottosson på Storstockholms lokaltrafik.

Två av de tre pendeltågsstationerna i centrala Stockholm stängdes på fredagen.Bild: Hossein Salmanzadeh/TT
Rulltrapporna på pendeltågsstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan, två av tre pendeltågsstationer inom centrala Stockholm, är inte säkra, och stationerna får inte användas utan rulltrappor, meddelar Trafikverket. Genom stationerna passerar dagligen runt 150 000 resenärer.
I måndags vände plötsligt en av de 71 förhållandevis nya rulltrapporna som nu helt stängts av.
– Det blev tvärstopp, alla rasade bakåt i ett fritt fall. Det är bara tur att inte fler har blivit allvarligt skadade, säger Caroline Ottosson, förvaltningschef vid SL, vid en pressträff.
En kontroll visade att rulltrapporna var i dåligt skick, trots att stationerna bara har varit i drift i ett år.
I måndags fattades beslutet att kontrollera samtliga trappor. Men först i torsdags inleddes kontrollen. Den visade på ett utbrett problem.
– Vi har nu funnit fler rulltrappor som har liknande symptom, säger Caroline Ottosson.
Felet beror på ett glapp, rapporterar tidningen Ny Teknik. Det hittades i en sluten enhet där rulltrappans växellåda finns, som egentligen inte ska kräva något underhåll alls. Där fanns en rostig och sliten koppling som satt allra sist i säkerhetssystemet – och när den gick sönder fanns det inget stopp.
Övriga rulltrappor i SL:s stationer borde inte ha samma fel eftersom dessa är äldre och har en annan konstruktion, men de kan också komma att kontrolleras senare, enligt uppgifter från SL:s pressavdelning.
Beslut att stänga samtliga rulltrappor, och därmed stationerna eftersom det är omöjligt att ta sig till och från spåren, fattades under natten till fredagen.
Resenärer uppmanas nu att i stället åka tunnelbana i centrala Stockholm. Men hur länge stoppet varar kan SL inte säga något om.
– Jag vill inte spekulera i hur lång tid arbetet tar. Vi får återkomma till det när vi har fakta framför oss, presstalesmannen säger Per Hallberg.
För tillfället reser även SJ:s resenärer via Stockholm City eftersom den så kallade "getingmidjan" ska underhållas och inga SJ-tåg går söderut från Stockholms Central. Alla SJ:s resenärer som hittills förlitat sig på pendeltågen får nu hitta andra färdvägar för att ta sig södra sidan om huvudstaden. Alla som köpt en pendeltågsbiljett med SL, via SJ, får åka med tunnelbanan i stället.
– Det är en hel del stressade resenärer som inte vet hur de ska ta sig fram. Vi förstärker tunnelbanan på bland andra röda linjen och rekommenderar alla att ta tunnelbana inom innerstan. Vi har även satt in bussar, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på SL.
Moderata landstingsrådet Kristoffer Tamsons är mycket kritisk till Trafikverket som skött upphandlingen och bygget av de nya stationerna.
– Jag tycker det som skett är oacceptabelt. Jag förstår om resenärerna är upprörda. Jag är upprörd över att vi har fått en Citybana byggd som gång på gång visar olika fel och brister som den som ansvarade för bygget, Trafikverket, borde ha tagit tag i och sett till fungerade, innan de överlämnade Citybanan till Stockholms läns landsting.
Han utgår från att Trafikverket nu försöker hitta andra alternativ för pendeltågstrafiken.
Efter händelsen i måndag sade företaget Otis, som levererat rulltrapporna, att "det var en engångshändelse" och att SL utan problem kunde köra vidare övriga 70 rulltrappor..
– Men vi nöjde oss inte med det och tog det vidare på egen hand, säger Caroline Ottosson.
Otis presskommunikatör David Moilins kan inte svara på varför de sade till SL att fortsätta köra övriga rulltrappor.
– Jag kan inte svara på det faktiskt. Vi måste först förstå vad det är som har hänt för att vi ska kunna uttala oss, säger David Moilins.
TT: Har ni haft de här problemen förut?
– Det är första gången som det händer i Sverige. Men det är klart, vi underhåller två miljoner rulltrappor i hela världen så det är klart att det har uppstått problem förut, men det är olika från fall till fall.
– Först ska vi se om problemet bara gäller Stockholm, eller om det är globalt, säger han.
Enligt Moilins har Otis skickat ingenjörer till Stockholm från hela Europa för att undersöka rulltrapporna.
Rättad: I en tidigare version förekom en felaktig uppgift om kostnaderna för SJ-resenärer som åker med tunnelbanan.
Fakta

Tågtrafik i Stockholm

Citybanan är en 6 kilometer lång järnvägstunnel under Stockholms innerstad i vilken SL:s pendeltåg går. Två nya pendeltågsstationer har byggts i anslutning till tunneln, Stockholm City och Stockholm Odenplan. Tunneln och stationerna öppnades för trafik den 10 juli 2017.

Karlbergs station stängdes i och med den nya dragningen av pendeltågstrafiken.

Medan underhållet av "getingmidjan" pågår kör pendeltågen förbi Stockholm City och Stockholm Odenplan utan att stanna.

Resenärer kan i stället stiga av vid Stockholms södra och Solna station. Från Solna station går ersättningsbuss till Solna centrum, där resenärer kan byta till tunnelbanans blå linje för att resa vidare mot centrala Stockholm.

Den som reser med SJ:s fjärrtåg söderifrån går av vid Södra station. Därifrån får resenärer gå till tunnelbanestationerna Mariatorget eller Medborgarplatsen för att åka vidare mot T-Centralen och norra delarna av centrala Stockholm.

Källa: SL

Gå till toppen