Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Aktuella frågor

Debattinlägg: ”Snarare än att införa tullar och subventioner borde elcyklarna lämnas i fred.”

EU-kommissionens tullar på knappt 100 procent äter med råge upp den subvention på 25 procent som Sveriges rödgröna regering har infört. Det skriver Christofer Fjellner (M), Europaparlamentariker.

Cykelindustrin i Europa har satt i system att kräva nya tullar som svar på sina egna ekonomiska problem, istället för att satsa på att möta internationell konkurrens, skriver Christofer Fjellner.Bild: Åserud Lise
I skuggan av de tullar på stål och aluminium som USA infört på initiativ av landets president Donald Trump och hans hot om handelskrig, införde EU-kommissionen med Sveriges EU-kommissionär Cecilia Malmström i spetsen i onsdags egna tullar på elcyklar från Kina till Europa – på nästan 100 procent. Samma elcyklar som den rödgröna regeringen i Sverige subventionerar med 25 procent. Det innebär att svenska skattebetalare nu dubbelbestraffas, dels tvingas de bära kostnaden för regeringens subventioner, dels för EU-kommissionens tullar.
Principiellt är EU:s tullar lika problematiska som USA:s ståltullar. Dessutom utgör de ett brott mot det internationella regelverket för handel som världshandelsorganisationen WTO upprättat.
Tullarna är bara en åtgärd i en lång historia av europeisk cykelprotektionism. Cykelindustrin i Europa har satt i system att kräva nya tullar som svar på sina egna ekonomiska problem, istället för att satsa på att möta internationell konkurrens. Det har dessvärre varit en framgångsrik strategi. För ett år sedan gick till och med ett grönt frihandelsavtal mellan världens stora ekonomier om intet på grund av att en majoritet av EU:s medlemsländer vägrade att sänka cykeltullarna.
EU-kommissionen påstår att tullarna är berättigade och hänvisar till kinesisk prisdumpning. Beviset på dumpningen är att kinesiska cyklar säljs billigare i Europa än elcyklar från Schweiz. Men det sätt som EU-kommissionen räknar ut tullarna på är skrattretande. Det är absurt att ha Schweiz, ett av världens dyraste länder, som referensland. Det är också därför som Världshandelsorganisationen numera inte accepterar det sättet att räkna, något som handelskommissionär Cecilia Malmström är medveten om, men uppenbarligen struntar i.
Effekten av elcykeltullarna blir brutala för entreprenörer och småföretagare som ofta med begränsade resurser har gjort dagens elcykelboom möjlig. De importerar cyklar som nu blir mycket dyrare att ta in. Många av dessa entreprenörer och småföretagare står idag vid ruinens brant och berättar att de inte har råd att ta in cyklarna i landet. En importör sade nyligen till mig att det vore bättre om de dumpades i Indiska oceanen.
När USA bryter mot det internationella regelverk som styr världshandeln är det viktigare än någonsin att EU håller sig till det, allt annat skadar unionens möjligheter att med trovärdighet kritisera USA:s tullar.
EU-kommissionens tullar på knappt 100 procent äter med råge upp den subvention på 25 procent som Sveriges rödgröna regering har infört.
Istället för att lägga pengar på satsningar som sågas av klimatekonomer, som till exempel i Konjunkturinstitutets utvärdering av regeringens budget 2018, bör klimatminister Isabella Lövin (MP) protestera på högsta politiska nivå och säga ett sanningens ord till Cecilia Malmström om den europeiska cykelprotektionismen. Snarare än att införa tullar och subventioner borde elcyklarna lämnas i fred, de klarar sig på egna meriter. Det är på samma gång det allra bästa för både skattebetalarna och klimatet.

Christofer Fjellner

Christofer Fjellner (M) är Europaparlamentariker.
Läs mer: Debattera på Aktuella frågor – så här gör du
Gå till toppen