Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Signerat

Henrik Nilsson: Rädda planeten. Låt hipstern visa vägen.

Way Out West 2017.Bild: Thomas Johansson / TT
När musikfestivalen Way Out West i Göteborg 2012 tog beslutet att göra sig av med köttalternativen och senare att erbjuda havremjölk istället för vanlig mjölk till kaffet, var det många som himlade med ögonen. Nu fick hipsters ytterligare en möjlighet att gona sig i sin självgodhet.
Till deras lycka verkar det som att initiativen faktiskt har haft en viss positiv påverkan på klimatet. Och det är ju trots allt bra.
Enligt forskaren Henrik Jutbrink från Göteborgs universitet kan festivalen ha påverkat 15 procent av besökarna att minska sin vardagliga köttkonsumtion, och även reducerat festivalens ekologiska fotavtryck med 40 procent.
Nu har flera festivaler tagit efter. Av tio festivaler hade nio ett uttalat miljömål enligt en granskning från Sveriges Radio (30/7). Sweden Rock skippar numera plastbestick och har slutat trycka upp programblad till festivalens samtliga besökare.
Det kan verka som ett cyniskt marknadsföringsknep men festivalerna följer snarare en global trend där människor ställer högre krav på hållbarhet.
Flera länder försöker till exempel begränsa användningen av plast eftersom både djur och människor har tagit skada när plasten letat sig ut i världshaven. Indiens premiärminister Narendra Modi har lovat att få slut på engångsartiklar av plast till år 2022. Fransmännen har förbjudit dem från år 2020. Och inom EU finns det förslag om att förbjuda bomullspinnar och sugrör.
Många företag börjar ta mer ansvar och hållbarhet är idag närmast en självklarhet. Numera använder sig Apple och Google av 100 procent förnybar energi. Det är ett steg i rätt riktning. Nu fattas bara att människor ställer högre miljökrav när det gäller framställningen av jättarnas produkter och tjänster.
Konsumenternas makt återspeglar sig också i den ökade konsumtionen av vegetarisk mat. En Sifoundersökning förra året visade att 40 procent av svenskarna äter vegetariskt minst en gång i veckan.
Och visst märks det.
Fler och fler restauranger och mataffärer erbjuder veganska och vegetariska alternativ. Den som väljer bort kött är inte längre hänvisad till en torr sojakorv. Det är bra både för konsumenten och för klimatet. Produktionen av animalieprodukter står för 15 procent av världens totala utsläpp av växthusgaser, enligt siffror från Jordbruksverket.
Den här sommaren har många svenskars klimatångest gått på högvarv. Torkan och bränderna har dominerat nyheterna i flera veckors tid och det är lätt att glömma bort ljusglimtarna.
Att Way Out West har lyckats minska sin påverkan på klimatet är ett exempel på individers förmåga att lägga om sina vanor om bara bra alternativ finns tillgängliga.
Människor måste ta aktiva beslut och ändra sina beteenden för att på så sätt öka efterfrågan på hållbara alternativ. I det skedet kan det behövas hjälp på vägen, en liten vänlig knuff i rätt riktning. Som när Way Out West blev vegetarisk.
Det borde inte vara så svårt. Kan hipsters så kan vi.
Gå till toppen