Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ängelholm

Tågen rullar mellan Helsingborg och Maria – men med nedsatt hastighet

Sedan tisdag eftermiddag var det var stopp i tågtrafiken mellan Helsingborg och Maria och inga tåg kunde passera. Orsaken var ett spårfel som orsakades av en så kallad solkurva som är en följd av den höga värmen. På onsdagsmorgonen började tågen köra igen men det kan fortfarande vara förseningar på sträckan.

Vid 04.45-tiden på onsdagsmorgonen hade reparationerna avslutats, och tågen ska nu trafikera sträckan som vanligt.
— Den information jag har är att tågen rullar men kör med nedsatt hastighet. Hur länge det kommer vara så eller vad det kommer ha för påverkan på tabellerna kan jag inte säga nu, säger Jörgen Pettersson, informatör vid Trafikverket.
Solkurvor har orsakat flera stopp mellan Helsingborg och Maria den senaste tiden.
– Generellt beror risken för solkurvor bland annat på underlaget. Är det inte tillräckligt packat så rör sig spåren i sidled när de värms upp. Eftersom det har varit flera solkurvor på samma ställe så tyder det på att underlaget inte är tillräckligt fast, säger Katarina Wolfram.
På grund av spårfelet vände Öresundstågen i Ängelholm respektive Helsingborg. SJ leddes om via annan bana och ankom inte till Helsingborg. Även pågatågen mellan Helsingborg och Förslöv/Halmstad ställdes in under tågstoppet.
Enligt Skånetrafiken ersatte bussar i pendeltrafiken på sträckan mellan Helsingborg och Ängelholm.
Även bussar beställdes att köra i pendeltrafik via pågatågens mellanstationer, mellan Helsingborg och Förslöv.
Följande stationer kan fortfarande påverkas av följdförseningar under onsdagen: Halmstad, Anneberg, Falkenberg, Kungsbacka, Hede, Kållered, Lindome, Mölndal, Varberg, Åsa, Göteborg, Helsingborg, Barkåkra, Kattarp, Maria, Ängelholm, Ödåkra, Förslöv
Det har varit minst fem solkurvor mellan Helsingborg och Maria under den gångna veckan. Den höga värmen har gjort att rälsen expanderat och böjt sig.
Under tisdagskvällen och natten reparerades rälsen.
– Det går enligt tidtabell och vi räknar med att vara klara till onsdagsmorgonen, sa Daniel Andersson, arbetsledare på Infranord.
– Solkurvorna har varit på samma ställe. Det är ett ställe där det är kraftig lutning från Maria ner till Helsingborg. Vi har gjort andningszoner i spåret som ska minska riskerna för fler solkurvor. Vi har också lagt på hundra ton makadam. Det gör att rälsen så långt det är möjligt kläs in makadam som fångar upp solskenet.
Läs alla artiklar om: Solkurvor i Skåne
Gå till toppen