Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Helsingborg

Grundstötta fartyget väntar på bogsering – kaptenen hade 2,5 promille i blodet

Ett 130 meter långt handelsfartyg gick på grund i vattnet utanför Råå vallar sent på fredagskvällen. En lots från Sjöfartsverket försökte under nära en halvtimme förgäves stoppa fartyget, men fick ingen kontakt med befälhavaren.
– Han var så ofantligt berusad, säger Kim Hild på polisens ledningscentral.
Kustbevakningen har inte funnit några skador på båten, som nu väntar på bogsering.

Det kommer att krävas mer än en ensam badare för att knuffa loss det grundstötta fartyget.Bild: Sandra Henningsson
Det var vid halv tolv-tiden på fredagskvällen som det stora handelsfartyget gick på grund ett hundratal meter utanför industrihamnen i Råå. Under nästan en halvtimme hade det gjorts försök att få kontakt med befälhavaren ombord, utan att lyckas. Trots upprepade anrop via radio och en bogserbåt som körde ikapp båten lyckades man inte fånga handelsfartygets uppmärksamhet.
– Man lyste med lampor, tutade, gjorde allting för att varna, säger Fredrik Nordanslätt, kommunikatör på Sjöfartsverket.
Inget av försöken ledde till någon reaktion från fartyget och ungefär 23.20 gick det på grund.
– Jag ser när båten kommer in mot land. Man hör att det tutar väldigt högt. Det blir det ett väldigt skrapande ljud, berättar 14-årige ögonvittnet Simon Järrebring från Göteborg som bor på den närliggande campingen tillsammans med sin familj.
Bild: Patrick Persson
Läs mer: Handelsfartyg gick på grund – befälhavaren gripen för fylleri
Båten gick på grund i en sandbank söder om hamninloppet – något som ändå var tur i oturen, enligt Tommy Andersson, som är områdeschef på Sjöfartsverket.
– Hade han hållit kursen ännu mer norrut hade han gått rakt in i land. Då hade han kommit in i hamnanläggningen där det ligger industri, så det hade inte varit bra.
Den risken bedömer han dock som väldigt liten, eftersom båten då hade behövt ha samma kurs som farleden in i hamn.
– Det hade varit maximal otur, men det hade klart varit värre än att han gick på grund i en sandbank, säger Tommy Andersson.
Fartyget höll en normal kurs fram till en bit norr om Ven.
– Där skulle man ha ändrat kurs och gått upp mot sundet mellan Helsingör och Helsingborg. Men av någon anledning fortsatte man med samma kurs rakt fram och gick in i Råå, berättar Tommy Andersson.
Läs mer: Flera grundstötningar i sundet de senaste åren – på grund av fulla och trötta befälhavare
När Kustbevakningen fick kontakt med befälhavaren uppträdde han berusat. Polisen kom till platsen och kunde omedelbart omhänderta mannen som fick blåsa, lämna urinprov och blodprov.
– Han var så ofantligt berusad, så antagligen låter man honom sova ruset av sig innan man förhör honom. Har man förhört honom behöver han höras igen när han är nyktrare, säger Kim Hild på polisens ledningscentral under lördagsmorgonen.
Befälhavaren hade cirka 2,5 promille i blodet. Han är född 1965 och rysk medborgare. Åklagaren har anhållit honom som misstänkt för grovt sjöfylleri.
– Det kan tillkomma fler brottsmisstankar, säger Marcus Andersson, inre befäl vid polisen i Helsingborg.
– Vi samverkar nu med Kustbevakningen i utredningen. Vi har fått hjälp av dem att få fram bland annat loggar från båten som kan ligga till grund för vår utredning.
Fem dykare från Kustbevakningen genomförde på lördagsförmiddagen en skrovundersökning, bland annat för att hitta eventuella utsläpp. Fartyget har även undersökts med en så kallad ROV (Remote Operated Vehicle) – en mindre fjärrstyrd farkost som kan filma under vatten.
– Vår uppgift är att undersöka skrovet för att se vilka skador som åsamkats. Man drar inte bort fartyget om det bedöms kunna utgöra miljöfara, sa Elin Sandström, ledningscentralsoperatör vid Kustbevakningen.
Dykarna fann inga skador eller läckor på båten, som på lördagseftermiddagen står redo för bogsering.
– Man vill gärna få bort fartyg som sitter på grund så snart som möjligt, eftersom vindar kan vrida och vända på det, säger Tommy Andersson.
Många nyfikna människor har under lördagen samlats på stranden.Bild: Sandra Henningsson
Det fanns ingen så kallad lots ombord på fartyget, något som hade kunnat undvika risken att gå på grund, enligt Tommy Andersson.
– Visst hade det undvikit att grunda om det varit en lots ombord. Det är alltid en förhöjd säkerhet med en extra erfaren sjökapten, säger Tommy Andersson,områdeschef på Sjöfartsverket.
Just I Öresund råder ett undantag från det allmänna kravet på lots, på grund av ett gammalt traktat mellan Danmark och Sverige.
Handelsfartyget BBC Lagos som har gått på grund är 130 meter långt och 16 meter brett. Båten är registrerad i det västindiska öriket Antigua och Barbuda. Fartyget är byggt 2012 och har en vikt på 7 960 dödviktston. Det är lastat med 5 000 ton vete.
Fartygets tio besättningsmedlemmar, utöver befälhavaren, är fortfarande ombord på fartyget. Det är än så länge oklart när bogseringsarbetet kan inledas.
Läs alla artiklar om: Handelsfartyg på grund
Gå till toppen