Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Min mening

Läsartext: Stor förvirring kring priset när vi skulle ta cykeln på tåget

Bild: Johan Nilsson / TT
När bensinpriset skjuter i höjden och förhöjd flygskatt påbjuder alternativa semesterplaner tänkte vi ta med våra elcyklar, inköpta med hjälp av elcykelpremien, på tåget söderut från Göteborg till Malmö. Så långt kändes det självklart att välja bort bil och flyg på semestern.
Öresundståg till Malmö visade sig vara det enda alternativet som var möjligt om man ville ta med cykel, dock ”i mån av plats”. Enligt Öresundstågs hemsida så swkulle vi vända oss till det ”lokala länstrafikbolaget” på avreseorten. Därför vände vi oss till Västtrafik. Först fick vi veta att det var gratis. Men sedan visade det sig att det kostar 229 kr, enkel resa. På biljetten stod det ”Hallandstrafiken” och Västtrafik betonade att ”det är inte vi som sätter priset”.
Då priset kändes anmärkningsvärt högt hörde vi av oss till Öresundståg som inte ville kännas vid att priset var högt. ”Det är inte vi som sätter priset” sa man på telefon och slängde på luren i örat.
Man får alltså ta med sig bagage, barnvagn och golfbag på Öresundståg utan att betala extra. Men en cykel, som upptar samma plats, den kostar!
Vem som sätter priserna är oklart men då Öresundståg är ett samarbete mellan svenska länstrafikbolag och DSB så är det i slutändan regionpolitiker som bestämmer. Det är kanske mycket begärt att dessa sex svenska regioner ska hålla samma linje och göra cykelsemester till ett vettigt alternativ när mindre miljövänliga dito blivit dyrare.
Ännu mer förvirrande blev det då det visade sig att Skånetrafiken hade halva priset på cykel på tåget under sommarmånaderna. Biljetten, sa man, gick att köpa i automat eller hos Västtrafik i Göteborg, vilket inte var sant. Rabatten var bara möjlig att köpa i Skåne.
Nästa gång lastar vi cyklarna på bilen så slipper vi besvära länstrafikbolagen med den till synes enkla frågan: ”Vad kostar det att ta med cykeln på tåget?”
Otto Emanuelsson
SVAR DIREKT
Så tråkigt att er upplevelse med att ta med cyklar på tåget inte levde upp till förväntningarna. Naturligtvis ska det gå enkelt och smidigt att få upplyst priset på vad det kostar att ta med sig cykeln på tåget. Från Skånetrafikens sida beklagar vi att det inte lyckades för er.
Vi har en rad olika projekt på gång för att intensifiera samarbetet med länstrafikbolagen i våra grannlän. Det gör vi för att det ska bli lättare att samköra våra biljettsystem och för att ni som resande ska kunna köpa biljetter från ett län till ett annat utan att stöta på problem – eller olika priser.
I sommar har vi på Skånetrafiken erbjudit våra resenärer att betala den mellanskillnad på cykelbiljetten som finns i Hallandstrafikens och vårt eget biljettsystem. Det innebär att ni bara behöver betala halva priset för era cyklar på sträckan från Göteborg till Malmö. Ni kan få pengarna tillbaka via vår hemsida eller genom att kontakta vår kundservice.
Stort tack för att ni reser hållbart! Genom att ni reser med en kollektivtrafik som drivs med miljövänliga fordon och fossilfria drivmedel bidrar ni till vårt arbete för en bättre miljö, minskat buller och förbättrad luft och människors hälsa. Ha en fortsatt trevlig sommar!
Jens Listrup
Stf Trafikdirektör, Skånetrafiken
Otto Emanuelsson är 35 år och bor i Göteborg. Cyklist, ingenjör inom fordonsbranschen och fritidsdebattör.
Gå till toppen